70178:
sv: sv: Dæktryk (02-10-2008 09:47:07) (svar på
70174)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 78.156.215.107)
Hvis I selv har arbejdet med dæk, er I ikke i tvivl om, hvad der sker i dæk.
Slangeløse dæk, bliver ofte utætte mellem fælg og dæk pga rust på fælgkanten.
Rusten eller aluminiumstæringerne er porøse og med tiden begynder luften at sive ganske stille ud. Da det drejer sig om ganske fine porøsiteter vil "mekaniker på dåse" kunne hjælpe her. Har selv brugt det flere gange, når jeg ikke har gidet lægge en slange i.
Et søm eller skrue man har kørt op, vil normalt fortsætte med at gnave og da hjælper dåsen ikke, men kan hjælpe en for en kort periode, måske tilstrækkelig til at bjærge sig frem til bedre hjælp. Har selv prøvet.
Den med at det skulle være så inderligt forfærdeligt at arbejde med et dæk, der har fået en nødreparation med en dåse, kan jeg ikke følge. Det har jeg selv gjort flere gange og har undret mig over de mange vandrehistorier om påståede skrækscenarier. Tror kunden på det, er han motiveret for en højere pris!! :-)
Ligeledes undrer beretningen om en lap på indersiden af dækket mig en del. De få hundrede nye slangeløse dæk jeg i min tid har arbejdet med, er fra naturens side ret fedtede indvendig med en meget ru overflade. Det er ikke en overflade, hvor en lap vil kunne finde fæste.
Det jeg har set af lappegrej til slangeløse dæk, består af en tykkere eller tyndere gummitråd afhængig at punkteringens størrelse, godt nok med en laplignende flade i enden. Denne indretning, som minder om en lang tegnestift, trækker man gennem hullet med en kraftig synål, helt frem til at hovedet/lappem lægger sig som stop.
Gummisnoren skal være med til at forhindre vand i at trænge ind i dækkets ædlere dele.
Dvs man kan bruge "mekaniker på dåse" til meget små utætheder, i kortere eller længere tid.
Til store huller er det aldeles værdiløst, og ved alvorlige beskadigelser af dækket, er det, i hvert fald på hurtige vogne, nok en overvejelse værd, at smide dækket ud, specielt i dag, hvor dæk er blevet forholdsvis billige.
Ved større beskadigelser, er det bærende materiale svækket og på sigt trænger der vand ind i dækket, som angriber stållagene med svækkelse, udbuling og sprængning til følge.
Sluttelig vil jeg videregive mine erfaringer med at montere slangeløse dæk på fælge, som ikke er beregnede til slangeløs montering.
Når en sådan montering bliver udsat for tryktab, går det pludselig meget stærkt og dækket slipper lynhurtigt. Min RRC stod ude på gårdspladsen her den anden dag, hvor fruen skulle lidt omgående af sted, med halvfladt bagdæk. Bare det at prøve at bakke vognen over mod værkstedet, for at pumpe luft i, betød, at dækket smøgede sig næsten omgående af.
Det var en alufælg jeg havde fået glasblæst og malet, men ikke fået malet grundigt nok indvendigt, idet tæringen var startet igen, med utæthed mellem dæk og fælg til følge.
mvh
Knud, der har set lyset og bruger slange, også i dæk beregnet til slangeløs montering, når fælgene ikke er beregnede til det.