70801:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 22:51:41) (svar på
70798)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (
ip-adr: 83.92.51.178)
Det kommer lidt an på hvordan din bil er bygget op... Hvis du har et tændingssluttrin, så er det en lille box på størrelse med en tændstiksæske, som registrerer og styrer hvornår du skal have gnist... (sidder i forbindelse med strømfordeleren) men dette er noget som typisk ældre biler har, nu ved jeg ikke lige hvor gammel din er?
Hvis du har styrebox, sidder der et sted i dit motorum en box på ca. 4*15*25 cm... der går der et stort stik med et bjerg af ledninger ned til, og hvis man skal konstatere om den er brændt af i henhold til dette problem, skal man have eldiagrammer over den, have rodet meget med dette før, og den skal skilles ad for at konstatere om der skulle være en brændt printbane eller lign....
MEN, Før du begynder at lede med lys og lygte p.g.a. alle mulige spekulationer, så hold dig til problemets kerne til at starte med - du har skiftet kabler og dæksel, og så vil den ikke starte, altså må problemet ligge her, da du nok har samlet noget forkert, eller glemt noget :)
Prøv som jeg skrev først at starte helt forfra, styk for styk og kontroller derefter med et prøvetændrør om der kommer gnist (tag et løst tændrør svejs en "klemme" på bolthovedet, så det kan monteres på et GODT stelpunkt) tag derefter hvert kabel, monter dette et efter et på prøvetændrøret, og tørn motoren - der skulle gerne komme gnist. Husk at de andre kabler stadigt skal sidde på de andre tændrør, så strømmen har et sted at løbe hen.
Hvis der gør det på alle kabler, så er der noget galt med tændingsrækkefølgen. Hvis der ikke kommer gnist, så må du prøve at lokalisere problemet ved kablerne eller strømfordeleren.
Det kan jo også være at du bare har druknet din motor, og blot skal vente et lille stykke tid og så prøve igen - men jeg ville under alle omstændigheder få konstateret om der kommer gnist ud til de tændrør.
Hilsen Jakob