73350:
sv: Autobox erfaring til interesserede fæller (13-12-2008 11:04:37) (svar på
73349)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 94.191.246.1)
Det er ikke en enestående historie, du der har været ude for René!! :-) hvis det ellers er til nogen trøst.
Jeg kender ikke så meget til LR/RR rep. i udlandet, men derimod ret meget til Jaguar, som er lidt af den samme surdej.
Det er utallige gange, jeg har set og oplevet at folk er taget over til England, for typisk at få skiftet motor på Jaguaren, når træthedstegnene har været ved at vise sig.
Der hvor det gik bedst, var en mand, der på aut. Jaguarværksted fik en fabriksombytter lagt i. Det tog til gengæld kun en måned i England at skifte den motor, og manden måtte opgive at vente på den og måtte ofre en ekstra tur frem og tilbage til UK med fly. Så røg den økonomiske gevindst plus lidt mere. Her i DK regner man 3-4 dage med et sådant motorskift, for at have tid til lidt følgerep. m.m.
Efter nogle relativ få måneders forløb gik motoren i fuldstændig udu, og fordi det var foregået på aut. værksted i UK og med original ombyttermotor tog den danske importør, efter mange, lange og trange forhandlinger, sagen på sig, og det eneste der gik galt i anden ombæring var forkert montering af gearkasseophæng og lidt andre småfejl. Da opgav han og jeg måtte gøre det færdigt. Det kostede ham blot nogle få tusinde at få fixet.
Det værste tilfælde var en der blot havde fået en anden gammel, total opslidt motor, dog fint nymalet udvendigt. Det var godt nok også ret billigt, men ikke meget værd nærmest negativt, set med mine øjne.
Men ellers alt der imellem.
Det kan også alt sammen forekomme her i vore sogne, men så skal man da ikke ofre den dyre fragt til UK og er lidt tættere på den uheldige reparatør.
Mit ærinde er alene at delagtiggøre andre i mine triste erfaringer og få interesserede til at tænke sig om en ekstra gang.
Det lyder så besnærende at få sit engelskproducerede køretøj tilbage til oprindelslandet, hvor de mennesker findes, der i deres krogede hjerner har fundet på at fremstille disse sære køretøjer. De må da om nogen kunne finde ud af at reparere dem. Men nej fsv. angår flertallet!! De har fundamentalt en helt anden holdning til bilrep, som slet ikke stemmer overens med vore ønsker og forventninger. Ingen regel uden en minimal undtagelse!
Vil man have sin bil repareret i større omfang, skal det være, hvis man er udstationeret eller udvandret i længere tid, så man kan følge op på sagerne.
Selv har jeg, ud over alm. sliddele, kun dristet mig til, i de senere år, at købe en ombytter aut.gearkasse til en Jaguar fra 50-erne og alene fordi reparatøren kom med en lang og rørende beretning om, hvorledes man nu havde fået nyfremstillet pakninger i moderne materialer, som skulle bevirke at kassen nu ikke skulle smide olie fra sig som vanligt. Han ville ikke sælge disse vidunderlige sager ud af butikken.
Nu 5000 km senere drypper den ikke olie, nej den strinter olien fra sig i stride strømme.
Jeg har, som nævnt i en tidligere tråd, været oppe hos Gilleleje Atomatgear og Pete med min Mustang, og oplevede der, at man kunne få en fornuftig tovejs kommunikation om sagerne. Men ting koster penge.
Men i øvrigt er automat gearkasser en lidt rigelig delikat sag at reparere, med en stor fejlfrekvens, både for de som er vant til det og når man selv roder med det :-(