Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (16-10-2010 19:00:50)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Jeg harnu bestilt nye Toppakninger til min RRC 3,5 V8 (1984). Men jeg har ingen sikker viden om, hvad der er galt.
En vinteraften sidste år skete det således, at jeg skulle hente pizzaerne i Græsted - jeg fyrede som sædvanligt op og kørte afsted, og efter ca. to kilometers kørsel opdagede jeg at temperaturen lå over middel imens varmeapparatet blæste kold luft. Jeg stoppede derfor straks - var lige ved Statoil. Al kølevæsken kom ud af dækslet på ekspansionsbeholderen, klart hvis der var skoldhed damp inderst i systemet. Jeg ventede og kølede af, så kunne den fyldes op med frisk væske og kørte normalt derefter.
Derefter gik der lang tid uden problemer, der skulle heller aldrig fyldes vand på og jeg tænkte at der måtte have manglet væske den dag 'af en eller anden ukendt grund'.
Siden har den så kørt bl. a til Venedig og hjem igen i påsken, foruden at jeg kører 150-200 km i den de fleste hverdage. Hele turen over alperne og på Autobahnen osv. var der bare ingen problemer, men det lille nummer som den første gang lavede på vej efter pizzaer i vinter, det har den siden lavet en fire-fem gange. Hver gang forløber det på samme måde: hvis det sker er det altid lige efter den første start af kold motor. Mønsteret det samme: bliver varm på termometeret, hvorefter jeg må ud & dekomprimere kølesystemet og efterfylde. Hvis det har nået at blive rigtigt varmt skal jeg lige afvente at det blå springvand har lagt sig. Jeg har derfor fået den vane at checke kølevæsken hver dag før start, samt altid at køre rundt med 20 liter vand. Jeg har derudover skiftet min køler (den gamle viste sig utæt da jeg satte husholdningskompressoren på den), samt de fleste kølerslanger (de to små bagest til varmeapparatet har jeg endnu ikke kunnet skaffe). Så har jeg pillet termostaten ud fordi en termostat der indimellem ikke åbnede kunne forklare problemet. Men det kan stadig forekomme (een observation) også uden termostat i.
Jeg har så monteret et manometer på den af de to overløbsslanger fra radiatoren der i det 'rigtige' Rangerover- kølesystem går tilbage til indsugningsmanifolden. Den er nemlig på min ellers bare blændet med en prop, fordi nogen (tidligere ejer) har sat en amerikanerkarburator på med en manifold uden tilslutning for denne slange. Jeg har også spekuleret på, om den manglende slange - som jo kunne sikre noget tilbageløb til 'toppen' af motoren - kan have betydning her. Jeg har ikke kunnet finde et eneste billede der klart viser placeringen af disse slanger hverken i rep.manual eller res.delskatalog, så jeg har eksperimenteret lidt med dem. Jeg har også hængt en dunk op til opsamling af det kølevand der evt. måtte løbe ud af ekspansionsbeholderens overløb, for at kunne opdage et evt. indre spild.
Jeg har læst en del om luftlommer i Rangeroveres kølesystemer her på Forum, og jeg håber jo på at fejlen skal findes et sted i mit kølesystem, men håbet svinder da. Måske skal jeg i virkeligheden håbe at det 'bare' er en toppakning og ikke en revnet motorblok. Men bilen kører dejligt, alt lyder godt og der er ikke damp i udstødningen - ingen mayonnaise i hverken topdæksler eller på oliepinden - til gengæld kunne jeg godt synes at mit kølervand lugter lidt, ikke af udstødning men snarere af frisk benzin, men det er en usikker subjektiv vurdering og jeg er ikke helt uvildig.
Trykket i køleren når omkring en bar, og bliver ikke højere under kørsel - men overtryksdækslet skal jp også åbne ved 15 psI, og er det ikke lige under 1 bar? Det jeg kan registrere er: efterhånden trykkes der væske ud i ekspansionsbeholderen, dette er normalt ved fyldt køler. Men det suges ikke ind i systemet igen når motoren en kølet af, og er det ikke sandt at det normale er, at motoren efter (kold) start suger ekspansionsbeholderen tom igen - det synes jeg at jeg husker fra min forrige RR, og jeg har aldrig været helt sikker på hvordan den gjorde det. Men det sker så ikke her, eller ihvertfald ikke hver gang.
Hvis jeg stopper motoren og lige delomprimerer køleren forsigtigt kan jeg med munden blæse ekspansionsbeholderens indhold tilbage i radiatoren, og ved at gøre dette et par gange dagligt har jeg kunnet køre uden problemer i mange dage nu. Det er pt min eneste bil så det er nødvendigt; men det tager lidt af glæden ved den ellers så fede vogn - og det er de færreste ting der bliver bedre med tiden, så jeg må jo hellere lave det.
Men hvad skal jeg lave? Toppakninger uden at vide om de er defekte? Skifte til diesel ... skifte vandpumpen? Det eneste jeg ved er at fortsætte eksperimenterne. Kompressionstest en af dagene.
Kølerslangerne bliver IKKE hårde straks efter start. Men der ER små bobler i kølevæsken når den cirkulerer (set i radiatorens hjørne).
Er der noget ved kølesystemet jeg kan have misforstået? Forbundet forkert? Jeg villle have uploadet et billede af hvordan jeg forstår det - men det virker åbenbart ikke fra iPhone.
Eller skal jeg bare gå lige til det - skifte de toppakninger og så se om det hjælper..........?
Tak for at læse mit lidt lange indlæg,
Jan Østberg 5876 NSJ
Jeg er kommet frem til, at der er følgende mulige forklaringer:
1)