Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (17-10-2010 21:45:47)
Jan Østberg
Jamen det er rigtigt; i køleren sidder den blanke messingprop som jeg først åbner når der ikke længere er tryk på. Og trykket har jeg check på via det manometer jeg har sat på køleren, på den ene af de to studser hvor den anden så går til ekspansionsbeholderen.

Manometeret har en dekompressionsknap så jeg forsigtigt kan aflaste trykket i radiatoren. Det samme tryk må jo være i ekspansionsbeholderen - hvis denne er tom er det trivielt; hvis der er væske i vil en trykforskel føre til at der bobler luft op igennem væsken i ekspansionsbeholderen indtil trykket er udlignet. På toppen af ekspansionsbeholderen sidder så låget med den fjederbelastede gummipakning. Når jeg aflaster trykket er det for at kunne genfylde køleren inden start. Når jeg åbner messingproppen finder jeg nemlig som oftest, at køleren mangler lige netop de par liter der kan være i ekspansionsbeholderen, så de skal bare .. blæses tilbage. Overvejer en lille trykluftflaske - spytter blåt. Alt det dejlige tryk inde i køleren kan jeg jo ikke bruge til at flytte det tilbage med .. eller, måske med lidt mere Storm P. - engineering..

Jeg tror at ved normal funktion vil trykket i systemet stige med temperaturen - væsken vil udvide sig og flyde over i ekspansionsbeholderen, og forudsat systemet er tæt vil det jo skrumpe igen ved afkøling, og om morgenen vil man finde systemet uden tryk og fyldt med væske - hvor jeg oplever at der stadig er tryk på ved kold motor om morgenen (ikke meget tryk, men nok til et lille - koldt - springvand), samt at ekspansionsbeholderen er helt fuld - klart, der er jo tryk inde i køleren. Åbenbart.

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.