sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerproblemer - eller er det mere alvorligt? (17-10-2010 21:45:47)
Jan Østberg
Jamen det er rigtigt; i køleren sidder den blanke messingprop som jeg først åbner når der ikke længere er tryk på. Og trykket har jeg check på via det manometer jeg har sat på køleren, på den ene af de to studser hvor den anden så går til ekspansionsbeholderen.
Manometeret har en dekompressionsknap så jeg forsigtigt kan aflaste trykket i radiatoren. Det samme tryk må jo være i ekspansionsbeholderen - hvis denne er tom er det trivielt; hvis der er væske i vil en trykforskel føre til at der bobler luft op igennem væsken i ekspansionsbeholderen indtil trykket er udlignet. På toppen af ekspansionsbeholderen sidder så låget med den fjederbelastede gummipakning. Når jeg aflaster trykket er det for at kunne genfylde køleren inden start. Når jeg åbner messingproppen finder jeg nemlig som oftest, at køleren mangler lige netop de par liter der kan være i ekspansionsbeholderen, så de skal bare .. blæses tilbage. Overvejer en lille trykluftflaske - spytter blåt. Alt det dejlige tryk inde i køleren kan jeg jo ikke bruge til at flytte det tilbage med .. eller, måske med lidt mere Storm P. - engineering..
Jeg tror at ved normal funktion vil trykket i systemet stige med temperaturen - væsken vil udvide sig og flyde over i ekspansionsbeholderen, og forudsat systemet er tæt vil det jo skrumpe igen ved afkøling, og om morgenen vil man finde systemet uden tryk og fyldt med væske - hvor jeg oplever at der stadig er tryk på ved kold motor om morgenen (ikke meget tryk, men nok til et lille - koldt - springvand), samt at ekspansionsbeholderen er helt fuld - klart, der er jo tryk inde i køleren. Åbenbart.