sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øko-diesel sviner mere end almindelig dieselolie... (14-12-2010 13:52:24)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
det største problem er vel at man kører rapsolie på motorer der er designet til diesel. de roterende pumper der sidder på mange ældre motorer, som f.eks. 200 og 300tdi har det svært med at blive smurt rigtigt med rapsolie. derudover er indsprøjtningstrykket på diesel motor beregnet på diesel og ikke den tykkere rapsolie, dette giver et dårligere sprøjtebillede og dermed flere partikler. ældre gummiblandinger som brugt i pakninger og deslige har det nogen gange svært med rapsolien og kan skabe lækager som beskrevet i artiklen.
MEN!!! alt dette kan der rådes bod på. det kræver dog at fabrikanterne begynder at bygge deres motorer til at kunne køre på andet end superraffineret diesel. det er gjort før, så det er ikke umuligt. mange ældre russiske millitær køretøjer er udstyret med omnifuel motorer der kan køre både på diesel, petroleum,og meget andet, den første dieselmotor som præsenteret af rudolph himself kørte på jordnødde olie.
men jeg er godt klar over at det nok ikke er lige imorgen man får overtalt bilproducenterne til at konstruere deres motorer til dette, det er dog langt fra umuligt at konstruere en motor der kan køre på rapsolie med langt mindre partikelforurening og helt op til 30% større virkningsgrad af brændstoffet end dagens diesler på raps. Elsbett i tyskland har lavet en som de sælger til retrofitting. men den er desværre ret dyr.