Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Støjdæmpning af 90" (14-12-2010 22:35:33)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jeg er lidt af en lyd-nørd og vil lige give dig et par indspark omkring det at blive støj kvit. Så har du lidt baggrund for at vurdere hvad der virker.

Der er mange der forveksler støjdæmpning og støjisolering eller bruger udtrykkene i flæng. Det er ikke det samme.


Støjisolering er når man ønsker at holde støj isoleret fra et sted til et andet, f.eks. inde eller ude af en kasse.
Støj, som er vibrationer, kan komme fra et sted til et andet ved at forplante sig gennem materialer, der er forbundet. Det kan rent praktisk være enten luft eller karosseri i en bil.
Det vi ønsker at opnå er at den luft som støjen arbejder i ved vores øre er så lav som muligt i bilen.
Ved støjisolering gælder det altså om at gøre det så svært for vibrationer, som muligt, at forplante sig til den luft der er i kabinen.

Støj der forplanter sig gennem luft: Det er ret simpelt at undgå at støj forplanter sig gennem luften. Det eneste man behøver at gøre er at afbryde forbindelsen mellem den støjfyldte luft og den "rolige" luft. Det kan være en god ide at armere sig med en fugepistol og lukke alle sprækker og huller der kan danne forbindelserne.
Hvis du vil se hvor stor effekt selv et meget lille hul har, kan du prøve at tage et stykke stift karton eller plade og lægge over en højtaler, der spiller, hvor det slutter tæt til kanten. Prøv så at lave et lille hul med en tændstik i pladen og hør hvor meget "støj" der slipper igennem!

Støj der forplanter sig gennem vægge: Hvis der er en støjkilde bag en væg eller hvis en vibrerende støjkilde har en mekanisk forbindelse til en væg, kan væggen sættes i vibrationer. Væggen vil overføre støjen til den anden side og her virke som en højtaler der får luften til at vibrere.
Der er to ting der har betydning for hvor effektivt lyden overføres. Den ene ting er væggens stivhed. Hvis væggen slet ikke kan rokkes, kan der heller ikke overføres lyd. Den anden ting er væggens vægt. Hvis væggen er let og elastisk, vil den nemt sættes i svingninger og hvis den er tung, men elastisk, vil der skulle et større støjniveau til for at bevæge den og få den til at svinge med støjen.
Tunge stive vægge overføre altså mindre støj end lette elastiske vægge.
Desværre hører vores biler til i den sidste kategori. Men ved at gøre pladevæggene tungere vil de have dramatisk mindre tendens til at vibrere og dermed overføre støj.
En god metode til effektiv og økonomisk vibrationsdæmpning af plader er at bruge "kno-testen". Det går ud på at banke med knoen på den udvalgte plade og lytte efter om den "klinger" med som en tromme. (Modsat lyden af at banke på en træstup). Man kan hvis pladen "klinger med" lægge et par fingre på pladen forskellige steder og vurdere hvor pladen dæmpes mest af en "behandling". Ved at bruge ca. 5 cm. brede strimler af blygummi, kan man nu med et minimum af materialer vibrationsdæmpe pladen. Tip: Det virker oftest bedst at sætte strimlerne på, på en asymmetrisk måde på pladen. Denne metode virker næsten lige så godt som at tapetsere sin bil indvendigt med blygummi, men vejer meget mindre...
Blygummiet har to effekter. Den ene er at gøre væggen tungere og den anden er at i og med at blygummiet er en forholdsvis død og føjelig substans, vil den også dæmpe svingninger hurtigt i pladen ved at omsætte vibrationsenergien til varme i blygummiet.


Støjdæmpning er når man har enten et støjfyldt hulrum eller en vibrerende plade, at opsuge vibrationerne så effektivt som muligt. Ovenfor nævnte jeg kort hvordan blygummi har lidt af denne effekt også på en plade, men i biler er der heller ikke ret mange andre muligheder at gøre godt med.

Dæmpning af maskindele: Dog har de fleste materialer en hvis "egendæmpende" effekt, tænk støddæmper. Det kan derfor også være en rigtig god ide at se på diverse ophæng og forbindelser mellem forskellige dele på bilen. Jeg vil lade det være op til dig at udtænke snedige ophæng og fastgørelser, der kan vibrationsdæmpe, men blot give dig et eksempel: Du har sikkert prøvet at opleve en udstødning, der går på karossen i en bil. Den direkte kontakt mellem udstødningen og karosseriet overføre en hel del lyd og netop derfor er udstødningen ophængt i gummistropper der dæmper og isolere mellem vognbunden og røret.

Dæmpning af luftstøj: Det er meget svært helt at undgå kabinestøj i luften uanset hvor meget man gør for at isolere støjen ude. Man kan købe og finde utallige materialer der kan hjælpe med til at absorbere luftstøj. Fælles for dem er at de mere eller mindre virker som støddæmper for vibrationerne i luften.
Der er en nøje sammenhæng mellem materialernes egenskaber og evnen til at opsuge vibrationer. Jo lettere et materiale er jo nemmere er det at sætte i svingninger og hvis materialet samtidigt er stærkt dæmpende vil det dæmpe "lette" vibrationer. I denne sammenhæng de høje frekvenser eller toner, der indeholder mindst energi.
Et tungere materiale eller samme materiale i et tykkere lag, vil bedre kunne svige med dybere mere energirige frekvenser og dermed bedre dæmpe dybe toner.

Ørets følsomhed; er ikke ens for alle frekvenser. De lyde der ligger i samme område som vores stemme er også dem vi hører langt bedst. Det er området ca. fra 300Hz til 4000Hz. (Sikkert noget naturen har fundet på så vi bedre kan høre hvad vores koner siger til os ;-)

Man angiver materialers evne til at dæmpe lyd med en absorptionskoefficient. Absorptionsevnen er ikke ens for alle frekvenser, og derfor bør man se på en tabel hvor udvalgte frekvenser listes i forhold til absorptionsevnen. At en producent skriver om et materiale at det dæmper op til 90% af støjen, bør man regne for useriøs reklame, da frekvensen hvor denne fantastiske absorption forekommer lige så godt kan være ved 35000Hz - hvor det kun er flagermus der kan høre noget!
Absorptionskoefficienten kan ligge mellem 0 og 1, hvor 0 er et materiale der slet ikke er absorberende og 1 angiver totalt absorption eller opsugning af lyden.

En anden måde at angive dæmpningen eller absorptionen på, er ved at angive dæmpningen i decibel. Decibel er en logaritmisk målestok og derfor er tallene ikke lineære på samme måde som ved at bruge en koefficient. Det er en lidt mere omfattende historie at forklare hvordan det lige hænger sammen og her kan passende Googles på ord som "decibel" og "logaritme". Jeg vil blot nøjes med at sige at decibel er målestokken for lydtryk og at ens hørelse tager varigt skade ved vedvarende støj på mere end 85dB.
I og med at dB (decibel) er logaritmisk, giver en reduktion af støjen på 3dB en halvering af lydstyrken. En reduktion på 6dB, giver en reduktion på fire gange osv...


Jeg har tit hørt folk nævne ting som æggebakker og flamingo til lydisolering - hvis du har forstået gnisten i mit indlæg, bør du nu have en klar holdning til dette :-|

Jeg håber at dette kan hjælpe dig til at træffe et informeret valg omkring lydreduktion i din bil og at du kan bruge et tip eller to.

Med venlig hilsen
Jens

PS: Ovenstående gælder også i og omkring børneværelser ;-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "svinghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.