Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Skift fra serie- til parallelforbundne gløderør på SIII (12-06-2011 19:09:55)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj
Hej forum

Jeg har ledt lidt rundt i de gamle svar her på siden, men jeg er endnu ikke helt oplyst. Så kan nogen HELT lavteknologisk forklare mig, hvordan man laver om på elsystemet til en 2,25 D SIII, når man konverterer fra de gamle serieforbundne gløderør til nye paralleforbundne?

I dette indlæg

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=29203#29203

er der et diagram, hvor gløderørene sidder i serie med modstanden på torpedoen, og så er lampen i instrumentbordet sat på parallelt over modstanden. Og så vidt jeg har kunnet læse mig til, så var tanken, at lampen lyste svagt til at begynde med, og når gløderørene var varme, så blev strømmen ledt bedre, hvorved lampen lyste kraftigere, hvorpå motoren kunne startes.

Men hvad gør jeg så, når jeg monterer parallelforbundne gløderør? Skal jeg fortsat bruge modstanden? Og skal lampen forbindes med i kredsløbet?

God Pinse til alle.

vh Niels
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.