sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Længere på litteren med en TD5? (05-08-2011 20:27:38)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj
Ja, men værkstederne kan ikke dokumentere det . Der er mig bekendt ingen værksteder (endnu) som kan måle partikeludslip, og det er partiklerne man er bange for.
En Td5 med det maksimale tun, overholder stadig en røggastest, og kan derfor synes uden problemer. Men kunne man måle partiklerne, så var historien nok en anden.
Forskellen mellem tunig og optimering er elastik i metermål, og jeg kan ærlig talt ikke se forskellen, da det er umuligt at definere hvornår man bevæger sig fra den ene til den anden kategori.
Det er jo de samme parametre der justeres på.
Der kan laves en optimering, som givet bedre brændstoføkonomi (ved uændret kørselsmønster) og der kan laves optimering der giver mere effekt uden at skelne til brændstof forbrug, eller man kan lave noget midt imellem. Man kan da godt kalde den første for optimering, men det gør den ikke nødvendigvis mere lovlig end den sidste - og igen, ingen værksteder (ej heller aut. Land Rover) kan dokumentere det.
Laver du om på setup i en motor, så er det principielt en ny motor, som er underlagt samme krav om dokumentation som alle andre. Den sidste jeg hørte om der skulle forsøge sig med en US motor, endte med at betale over 70.000 for diverse test i Holland. Så kan man forsøge at kalde det optimering eller tuning, men det tor jeg myndighederne ser stort på.