Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 23:13:48)
Ole Jensen
Det er da bestemt godt at der trods alt (endelig) er nogle der selv gider og undersøge de faktuelle forholde selv, i stedet bare at lytte til nogle af de gamle faste abonnenter her på forum som tydeligvis ikke er kompentente til at udtale sig om noget de ikke selv har fattet en klaphat af…!

Man skal holde tingende afskilt… altså de skattetekniske elementer kontra tuningstekniske elementer.

Tuningsteknisk - er det lovligt at øge effekten til og med 20% iht. data på typegodkendelsen for respektivt model uden at bilen skal forbi synshallen. Men det er klart muligt og lovligt at effektforøge bil langt ind i helvede (altså over 20% niveuet) men..men..det er bare langt fra sikkert du får godkendt konstruktionen…!

Du "kan"altså godt skovle et 500 hk. monster ned i din serie-rover… men da bilen i standart version ikke kan håndterer effekten, dumper den til syn…! den skal nemlige fremstilles til syn og godkendelse når effekten er over 20% iht typegodkendelsen for modellen.

Men.. men.. kan man dokumentere chassis, transmission, undervogn, styretøj, bremser kan håndterer mere effekten vil den naturligvis blive godkendt, men... det kniber nok "lidt" med dokumentationen…! det siger ligesom sig selv udfra en logisk betrækning at teknikken skal være afstemt til hinanden for at være forsvarlige og det skal kunne bevises at det rent faktisk forholder sig således…!

Skatteteknisk - forholder det sig således at øger du effekten med mere end 20% iht. typegodkendelsen for respektive model, så skifter bilen identitet til en dyrere model, som du så skal svare tillægsafgift af. Der er som sådan heller ikke frie tunings muligheder…! der regler for hvor meget du ændre på org. motor.

Man må heller ikke frit style bilen til en anden model… så skifter bilen også identitet og der skal tilsvarende svares tillægsafgift.

Det er altså to forskellige ting som ofte blandes sammen, nok på grund af manglende indsigt og forståelse for detaljen, nok også hjulpet på vej af 20% reglen som er sammenfaldende, men rent teknisk ikke er det samme…!

Regler og eksempler.. findes på Skats webpage samt for det tekniske på trafikstyrelsen webpage… god fornøjelse med studiet...

Cheers Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "styrekugle"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.