sv: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 23:13:48)
Ole Jensen
Det er da bestemt godt at der trods alt (endelig) er nogle der selv gider og undersøge de faktuelle forholde selv, i stedet bare at lytte til nogle af de gamle faste abonnenter her på forum som tydeligvis ikke er kompentente til at udtale sig om noget de ikke selv har fattet en klaphat af…!
Man skal holde tingende afskilt… altså de skattetekniske elementer kontra tuningstekniske elementer.
Tuningsteknisk - er det lovligt at øge effekten til og med 20% iht. data på typegodkendelsen for respektivt model uden at bilen skal forbi synshallen. Men det er klart muligt og lovligt at effektforøge bil langt ind i helvede (altså over 20% niveuet) men..men..det er bare langt fra sikkert du får godkendt konstruktionen…!
Du "kan"altså godt skovle et 500 hk. monster ned i din serie-rover… men da bilen i standart version ikke kan håndterer effekten, dumper den til syn…! den skal nemlige fremstilles til syn og godkendelse når effekten er over 20% iht typegodkendelsen for modellen.
Men.. men.. kan man dokumentere chassis, transmission, undervogn, styretøj, bremser kan håndterer mere effekten vil den naturligvis blive godkendt, men... det kniber nok "lidt" med dokumentationen…! det siger ligesom sig selv udfra en logisk betrækning at teknikken skal være afstemt til hinanden for at være forsvarlige og det skal kunne bevises at det rent faktisk forholder sig således…!
Skatteteknisk - forholder det sig således at øger du effekten med mere end 20% iht. typegodkendelsen for respektive model, så skifter bilen identitet til en dyrere model, som du så skal svare tillægsafgift af. Der er som sådan heller ikke frie tunings muligheder…! der regler for hvor meget du ændre på org. motor.
Man må heller ikke frit style bilen til en anden model… så skifter bilen også identitet og der skal tilsvarende svares tillægsafgift.
Det er altså to forskellige ting som ofte blandes sammen, nok på grund af manglende indsigt og forståelse for detaljen, nok også hjulpet på vej af 20% reglen som er sammenfaldende, men rent teknisk ikke er det samme…!
Regler og eksempler.. findes på Skats webpage samt for det tekniske på trafikstyrelsen webpage… god fornøjelse med studiet...
Cheers Ole