sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan synes man selv det går? (22-03-2012 15:58:42)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Mindre brændstofforbrug er lig med mindre CO2-udledning. Men jo, NOX og
partikler er et lokalt problem. Eller er det? Nu har der i mange tyske byer, dog undtaget Hamburg og Flensburg, sidstnævnte sikkert for ikke at skade den omfattende grænsehandel, været filtertvang ved indkørsel i nogle år; ADAC har haft vredet armen rundt på div. "Be-amtere" altså embedsmænd, der meget modvilligt har erkendt og medgivet luften ikke er blevet renere i mærkatbyer. Ikke mindst på baggrund af der er mange andre aktiviteter der medfører partikelforurening. Men vælgerene er glade "und sehr froh" så skide være med videnskabeligheden. Så hører det med til historien brug af fyringsolie stadig er meget udbredt i D og hertil et betydeligt større svovlindhold i fyringsolie end i DK.
Måske rimeligt ok lastbiler der distribuerer dagligvarer i tæt bebyggede områder; men eksportlastvognen med et læs klipfisk fra Frederikshavn til Palermo på Sicilien også have partikelfilter og derfor bruge 100L. diesel mere til skade for miljøet? Hertil omkostninger i forb. med vedligehold af filtre. Chiptuning af eks. TD5 sænker brændstofforbr. med typisk 10-20%
Havde jeg en sådan ville jeg ikke tøve desangående, såvel for miljøet i portomonais`en som det uden om.