Støddæmpere til parabolske fjedre? (09-07-2012 23:31:59)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hejsa.
Jeg står og skal til at investere i udskiftning af originale fjedre til parabolske fjedre, men jeg har lige et par spørgsmål..
Den flinke og erfarne sælger forklarede mig at når de laver et sæt med fjedre, støddæmpere, lasker og hele pibetøjet, så er det naturligvis med længere støddæmpere fordi de parabolske fjedre har større artikulation.
Det sæt de skal lave til mig, er uden hævning eller sænkning i princippet.
Så er det bare at min sunde fornuft siger mig at, alt andet lige, så vil længere støddæmpere også være længere når de er skubbet sammen ikke?
Det vil vel betyde at mine fjedre ikke kan trykkes lige så langt op og måske endda banke støddæmperne sammen inden gummistoppene tager fra - Er det helt misforstået?
Eller skal jeg have flyttet en anelse på støddæmperophænget så de får mere plads?
Men nu forklarede den flinke sælger mig også at de parabolske fjedre har en større bæreevne samtidigt med at de er blødere og at de derfor sikkert vil hæve bilen en tomme ca. i forhold til hvis jeg skiftede de gamle originale med ditto nye.
Kan det passe at man både får blødere affjedring og større bæreevne på samme tid?
Hvis min bil hæves en tomme (ca.), skal jeg så til at overveje kardanaksler også på en 88"?
Hilsen
Jens