sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (29-03-2013 14:27:57)
Ole Jensen
Blot for Info..
Med fare for at indlæget blive misfortolket - tillader jeg lige at knytte en bemærkning til hydralikolie fra flyindustrien.
Grundlæggende bruges der to typer hyd-oil til fly/hyd-systemer. Mineralsk (MIL-5606) eller syntetisk (Skydrol) hyd-oil... Det er kun den mineralske olie som kan anvendes til biler, idet den syntetiske kræver speciel o-ring/pakning (EPR) som ikke opløses af den ætsende Skydrol, normale paknings matrialer er ikke kompatibel... men finder man hurtig udaf da olien vil pisse ud alle steder...!
"Advarslen" - går altså, på at brug af Skydrol på biler idet den bestemt udgøre en sikkerheds risiko - for en selv samt med/modtrafikanter.
Ellers er det korrekt at MIL-5606 har en viskositet som er lav sammenlignet med eks.vis. Dex.III ATF. MIL-5606 har en temp-spec fra -54 til +134 C drg.
ca. omkring
ATF : 7.5 cSt.
MIL-5606 : 5.1 cSt.
Skydrol : 6.0 cSt.
Land Rover har iøvrigt en udemærkt COLD CLIMATE POWER STEERING FLUID til netop formålet.