Freelander 1,8 1999 og kølevæskeproblemer. (17-03-2014 08:13:16)
Ole Jensen
Over en længere periode fik min Freelander (med K-motoren) skiftet indsugningsmanifoldpakningen nogle gange og toppakningen tre gange, lige meget hjalp det, kølevæsketabet nærmede sig igen de 2-3 liter pr. 1000 km. Der blev spekuleret på livet løs, og mistanken rettede sig efterhånden mod en mulig luftlomme, men udluftningen af motoren skulle ifølge værkstedet være ok. Før alt bøvlet var vandpumpen blevet skiftet og udvendig termostat monteret.
For at lette udluftningen af topstykket, der sker såvel fortil som i højre side, fandt jeg en passende stejl skråning, kørte forenden af bilen opad, derefter højre side. Herefter kunne ekspansionsbeholderen efterfyldes med 200-300 ml væske.
Det korte i det lange er, at kølevæsketabet nu efter nogle hundrede kilometer er faldet til en brøkdel (seneste måling 160 milliliter pr. 1000 km).
Måske kan andre have glæde af denne erfaring. Forklaring? Måske indebærer den udvendige termostatplacering øget strømningsmodstand og dermed hæmmet luftuddrivning.