sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 17:25:30)
Bo Helsted
Hej Michael, Claus & Paul,
Så fik jeg kigget lidt mere på det idag. Jeg målte injektorer som beskrevet i Haynes, der er 4,6 ohm mellem 2 og 11 og samme modstand mellem 2 og 13, elektrisk er alle 8 injektorer altså være OK.
Michael, jeg har også læst dette, har undskyldt overfor mig selv, at hvis bare benzinen når at fordampe (gennem udstødningen) inden jeg får den i gang, så sker der ikke noget...mit problem er jo også får lidt benzin, ikke for meget. Tror alligevel mine kat´er er delvis defekte, da jeg har haft problemer med høj CO og HC ved syn.
Har haft ECU adskildt, ingen brændte printbaner eller noget, men hvorfor skulle der også være det. Renset alle stik med kontaktrens og vatpinde, ingen forskel. Motor kører stadig kun på en cylinderbank.
Hvad er så fejlen? Tænding stoler jeg nu på er helt OK. Det skulle være ydert underligt, at 4 helt nye tændrør/kabler er dårlige. Jeg har gennemgået forbindelserne, og alle 8 kabler sidder korrekt.
Injektorer: Kan være defekte - på trods af rigtig modstand. Men alle 4 på en og samme gang? Virker noget usandsynligt.
Tilbage står så min ECU (14CUX boxen). Selv om den ser tilforladelig ud, kan den være ødelagt af mit svejsearbejde, selvom jeg har haft stel forbindelse pillet af. Og på trods af jeg ikke har svejset i nærheden af nogle kabelbundter. Krybefugt fra 4 uger med uopvarmet bil og konstant regn/gråvejr kan have slået den ihjel.
En "ny" brugt box koster ikke så meget i UK, så med mindre nogen har en liggende, bliver det nok næste step. Jeg har et oscilloskop, så jeg kunne have checket om der kom impulser til injektorerne, men det har så også bestemt sig til at være defekt idag. Og det er ikke engang engelsk.
Jeg har Rovergauge, men sjovt nok er der ingen fejlmeldinger fra boxen.
Lambda er helt til rotterne, men det er jo forventeligt med kold motor og kun ild i 4 cylindre.