sv: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (16-10-2015 11:22:54)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Problemet er at en firkantet Land Rover faktisk ikke er særlig sikker. Hverken for de andre trafikanter eller for personer inde i bilen. Bliver du ramt af en Land Rover så er der intet andet end alu'en i sig selv der afbøder slaget, og den er for høj til at man kan rulle over hjelmen. Og ja, dækket på hjelmen tager lidt af udsynet, men kommer et barn ud for an bilen så sent at hjulet dækker, så ville man ikke kunne nå at standse selvom man ikke havde hjulet på og nåede at se barnet.
Kører man ind i noget der er hårdere end ens egen Land Rover, så slår man sig ganske alvorligt, da der ikke er nogen stødabsorberende front til at tage fra, og bliver man påkørt fra siden så vil det andet køretøj måske først blive standset af chassis-rammen, og der har man passeret forsædet. Dørpanelerne standser ikke noget.
Kort sagt, en Defender er en anakronisme og der er måske en grund til at den snart går ud af produktion og salg i Europa. Den er langt fra sikker nok til moderne trafik.
Faktisk sidder det vigtigste sikkerhedaggregat ca. 40 cm fra rattet. Det er chaufførens hoved. Og en Defender og i særdelshed en seriebil kræver at man bruger øjne og ører, er opmærksom og kører efter forholdene og køretøjets beskaffenhed. :)
Mvh Niels