sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover Defender 90 spy video NY video (29-01-2019 23:47:27)
Ib Hammer #219, reg. mjyl
Niels
Helt enig - en æra er slut, der kommer aldrig en bil igen som er kendt af så mange og har været brugt til så meget, og heldigvis er der mange mennesker rundt omkring på kloden der gør hvad de kan for at holde bestanden i live.
Der er siden 1948 produceret lige over 2 mill. fra den første Seriebil til den sidste Defender biler der er spredt ud over hele verden. Tror desværre ikke at tallet på 70% over modeller der stadig er i drift holder, der går desværre nogle til hele tiden, derfor er det også herligt med den interesse der er for alle modellerne der er produceret over 68 år. Uden diverse klubber og entusiaster der holder liv i legenden ville dette ikke ske. Vi ved da også at mange af de medlemmer der er i DL-RK har biler der har status af veteranbil. Har selv et par stykker.
Tiderne skifter og dermed også det der efterspørges, infrastrukturen verden over er også inde i en rivende udvikling hvilket igen betyder at der stilles andre krav til bilerne, el-drift er hastigt på vej frem rundt omkring, så ja der er ikke længere det samme behov for en bil som Defenderen.
Det vi ofte hører her på stedet er at folk vælger en af de moderne pick-upper fordi de synes at Defenderen er for utidssvarende og ukomfortabel. Det er det samme der sker på verdensplan og den er lidt svær at stikke, også fordi de er fuldstændig ligeglade med at den har en lang levetid, de skifter alligevel bil efter en 3-5 år.
Vi kan begræde det eller glæde os over at Land Rover er tæt på at være færdige med afløseren, som selvfølgelig får de sikkerhedssystemer der forventes, f.eks airbags, ABS bremser og alle de andre systemer der er med til at gøre det mere sikkert at færdes i trafikken. Det var faktisk først i modelår 2014 at ABS-bremser blev standard i Defender - airbags fik den aldrig. Dette undrer en del af de gæster vi har her på stedet når vi er ude og køre med dem.
Der har gennem tiden været flere indlæg der har stillet spørgsmål til hvor sikker Defenderen egentlig var i forbindelse med uheld og hvis den væltede - den slags er på plads i afløseren. Alle Land Rovers nuværende modeller har 5 stjerner i EURO NCAP crashtest. Freelander 2 var faktisk den første SUV der fik de fem stjerner. At Defenderen til trods var en sikker bil i forbindelse med et uheld er så en anden sag :-)
Jeg synes ikke man er i tvivl når man møder en Range Rover uanset årgang :-) der er nogle træk og linjer der går igen.
Jeg glæder mig i hvert fald rigtigt meget til at stifte bekendtskab med den nye. Vælger at være positiv og glæder mig til at se og prøve den, kan hænde at selv designet bliver en overraskelse af de bedre.
Mvh
Ib 0219