sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 15:03:04)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj
Hej Henrik!
Lidt oplysninger fra en bog: "HOW TO POWER TUNE ROVER V8" af DES HAMMILL. Kan anbefales, megen god læsning.
Problemerne er opstået p.g.a. at man har boret den oprindelige 3.5l (ingen problemer) op til 3.9, 4.0,.4.2 og 4.6. Herved bliver vægene mellem cylindrene for tynde og kan revne og kølevand trænge ind i cylinderen. Blokken er revnet.
3.9 og 4.0 revner mellem cylinder 6 og 8. 25% af motorerne.
4.0 "38A" motorer i HSE Range Rovere. 80% af motorerne.
4.6 revner 15%. af motorerne.
Tallene er ca. tal, men nok til eftertanke.
Du kan ikke selv skifte foringerne. Det kræver special maskiner. Foringer med flange, her skal der drejes en reces i blokken, hvor flangen kan ligge i.
Der anbefales også en max kølevandstemperatur på 80 grader.
Mvh
Kaj Tunlev
1643.