Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: RRC Co værdi (22-03-2019 11:46:48)
Bo Helsted
Hej Maarten,
Du har jo sådan set gjort alt det rigtige, nye tænddele, filtre osv. Det med din tomgang der kan hoppe lidt, tyder på stepper motor der er lidt træt eller fedtet ind i klistret sodaflejring, prøv at skrue den ud og rense med lidt bremserens el.lign. Det burde ikke have betydning for din CO, som måles ved forskellige omdrejningstal.
Jeg tænker også, at det er dog en helt ualmindelig sur synsmand, der giver dig påtale for 0,6 % CO! Hvis din bil havde været uden katalysatorer, havde op til 2% været ok (efter hukommelsen). Du kunne jo finde et andet sted næste gang.
Min synsmand plejer at rose, når jeg har svejset noget, og når jeg spørger til miljøtesten siger han "den går igennem med træsko-mål" ... selvfølgelig skal der ikke være 5-10% CO i en udstødning, men det er jo næppe biler man kører 30.000 km i årligt.
Du kan snyde (ikke at jeg vil anbefale det) ved at skifte til et andet program i din ECU (skift den tilkoblede program-mode-resistor til en anden værdi) og så justere et "open-loop" program til meget lav CO. Det gøres på en justerskrue på Air mass måleren, men kræver en meget nøjagtig CO-måler. Man skal tænke på at "non-cat" programmerne oprindeligt er lavet til et CO-mål på 2-3 %, så man ikke risikerer for tynd blanding med afbrændte ventiler og stempler som følge! Så kører du til syn med et "non-cat" program, og skifter til det rigtige "cat"-program når du kommer hjem.
Hvis dine katalysatorer er ved at være færdige (jeg husker det som om servicemanualen skifter ved 100.000 km), kan du købe nye: Originale koster latterligt meget, over 20.000,-, men uoriginale kan fås til omkring 2000,-. Jeg skiftede for et par år siden, de virker fint, men pasformen er dårlig, og jeg har kæmpet med at få det tæt, både ved manifolderne og hvor de sidder på resten af udstødningen (hullet til "olive-ring" var presset 2-3 mm for trangt - hvordan kan sådan en simpel ting gå galt?).
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "torpedo"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.