sv: sv: sv: sv: papir opå typegodkendelse eller? (05-08-2004 22:57:55)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
For at tage dit sidste spørgsmål først, så skal vi ikke påregne, at Defender-busser kommer igen. Der var ganske vist et projekt på beddingen, der skulle resultere en fornyet tilladelse til, at godkende LR-busser, men det faldt vel til jorden pga. de høje udviklingsomkostinger set i forhold til salgstall.
Min personlig holdning til denne officielle udmelding er, at det er noget værre vrøvl, fordi de nødvendige test ikke havde væltet LR af pinden eller ført til konkurs.
Rent sikkerhedsmæssigt er der reelt ingen forskel mellem en 12personsbus og en 09personers Defender. Forskellen ligger i tre sæder, som der nemt kunne findes sikerhedsseleholdepunkter for.
Bussen er/var en lille håndsrækning til de afgiftsplagede danskere og briter.
Typegodkendelser udstedes for serieproducerede køretøjer der er ens. Det kan for den sags skyld også være en bus . Er køretøjet 'håndopbygget' gives der en godkendelseserklæring.