sv: sv: sv: sv: sv: papir opå typegodkendelse eller? (06-08-2004 10:04:57)
ib hammer
hej Paul
At kalde en økonomisk vurdering af omkostninger og forventet salg noget vrøvl er det samme som at sige at hverken England eller vi ved hvad vi beskæftiger os med?
Man kan lide det eller lade være, men vi driver en virksomhed, der ligesom alle andre virksomheder er nødt til at se på lønsomhed.
Bussen (10,11 og 12 personers) blev i mange år, indenfor EU, kun solgt i Danmark og England. I England som ikke er så afgiftsplaget bruger man i dag 9-personers udgaven.
Derfor var der kun lille Danmark tilbage til at dække de omkostninger der ville være forbundet med udvikling, mandetimer og godkendelsesarbejdet, en indsats som langt bedre kunne anvendes på udvikling af nye og mere lønsomme modeller. Omkostninger som skulle fordeles på det antal busser vi kunne aftage i de næste 3-6 år, eller hvornår vi nu ser afløseren for Defender. De sidste år vi havde bussen på 60% afgift blev der trods alt kun solgt omkring 15 stk om året i gennemsnit.
Jeg håber selv du kan se at det ville medføre en voldsom (urealistisk) prisstigning, ud over de årlige løbende prisjusteringer, når de nævnte udgifter skulle fordeles på et begrænset antal biler.
Og - jo der er forskel i de krav der er til en bus og til en personbil, bl.a sikkerhedsselerne og deres befæstigelse. Og hverken vi eller England går på kompromis med sikkerheden, den skal opfylde gældende krav og godkendelsesproceduren skal gennemføres grundet produktansvaret, som vi heller ikke kan tillade os at se bort fra.
Endelig ville England ikke deltage i projektet, og de omkostninger der var forbundet dermed, og dermed heller ikke levere bilerne med 10, 11 eller 12 sæder, da vi er medlem af EU, hvilket betyder at vi ikke kan få godkendelsespapirer fra England på en M2.
Så selvom vi beklager at den ikke længere er i modelprogrammet, er der desværre ikke økonomisk/godkendelsesmæssigt belæg for at den kommer på programmet igen.
Men vi kan jo lige lave en hurtig markedsundersøgelse og vurdere potentialet, da 110" STW kan godkendes (efter ombygning) som campingbil på 60% afgift. Hvor mange vil bestille en Defender 110" Campingbil i fast ordre - til en pris på omkring kr. 500.000,- (inkl moms og afgift). Er interessen (faste ordrer) stor nok, jamen så går vi da i gang med projektet. Tidligere sonderinger har desværre vist at interessen ikke var til stede grundet prisen, men det kan jo være interessen har ændret sig. 110" som campingbil er kun selve ombygningen til campingbil og moms og afgift af samme dyrere end bilen som bus.
med venlig hilsen
Ib hammer
Land Rover Danmark A/S