Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Engelsk bil = kvalitet (12-09-2004 19:14:47)
Morten Dam #6034, reg. nvs

Efter 2. verdenskrig var Maurice Spence var chef for Rovers udviklingsafdeling, og broderen Spencer Wilks, administrerende direktør for Rover.
I 1945 indstilledes produktionen af krigsmateriel og Rover skulle normaliseres. Udgangspunktet var da et nedslidt produktionsapparat, en forældet model og rationering af stål. Perspektivet var en ny økonomisk krise.
Maurice havde i 1946 et landsted på Isle of Anglesey, hvor han betjente sig af en udfaset Jeep, som han havde byttet sig til.
Da broderen Spence i foråret 1947 besøgte landstedet præsenterede Maurice entusiastisk sin medtagne og rustangrebne Jeep.
Spence spurgte Maurice, hvad denne ville gøre, når bilen ikke længere kunne hænge sammen, og det førte Maurice til erkendelsen af, at han ikke bare kunne købe en ny, for der fandtes ikke noget civilt alternativ til en Jeep.
Det var i det tomrum, at brødrene Wilks så vejen frem for Rover. For at få hjulene igang besluttede de at begynde med en simpel overgangsmodel baseret på et minimum af stål og det meget lettere tilgængelige aluminium, en no nonsens, praktisk, solid og universel bil til landbrug, skovbrug etc.
Kort og godt: Land Rover!
Så ved et tilfælde, i mangel af bedre og på basis på et militært køretøj - Jeep - skabte brødrene et ikon, som er still going strong.
Som alle andre bilproducenter, har fabrikken i Solihull også haft kvalitetsproblemer at døje med.
Men det siger ikke noget om det grundlæggende koncept, ved de basale og væsentlige detaljer eller at Land Rovers know-how med hensyn til 4WD så at sige er second to none.
Så Land Rover er ikke skabt som en konkurrent til Jeep, men som et alternativ. At de siden er blevet konkurrenter er noget helt andet.
Og Jacob - se så at få anskaffet dig den Land Rover!

Vi ses derude.
Hilsen Morten
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "motorblok"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.