Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: El-udtag til rundsav (07-05-2005 07:16:33)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Hejsa!

Selvfølgelig er det muligt at lave en løsning med et el-udtag; men det kræver en del mere overvejelse og beregning end umiddelbart antaget.

Jeg er selv i gang med at forsøge at lave en løsning, således at jeg har både 12V, 24V og 220V i bilen. 220V er selvfølgelig dejligt til el-værktøj, hvorimod 24V er næsten ideel til svejsning.

Sådanne løsninger behøver ikke at være specielt dyre hvis man blot har en smule fingerfærdighed...!

Hvis man regner lidt på tingene vil man dog hurtigt kunne se at store strømforbrugende apparater kræver lidt andre løsninger:

En normal 12V generator for en nyere Defender producerer 65 ampere. Jeg mener dog at du umiddelbart kan finde tilsvarende generatorer som producerer 90 ampere. Det vil sige at du i en optimal situation har 90 ampere til rådighed ved 12 volt. Det giver 1080 watt.

Kobler du en inverter (omformer fra 12V til 220V) til systemet vil du således kunne trække 1080 watt lige så længe motoren kører. Selvfølgelig vil du kunne trække større mængder strøm i kortere perioder hvis man dræner batteriet; men det er ligesom ikke en langtidsholdbar løsning.

Et 100amperetimer batteri (standard i mange Defendere) kan levere een ampere i 100 timer eller 100 ampere i een time. Teoretisk vil det sådan set sige at du skulle kunne trække 12v x 100ampere = 1200 watt direkte fra batteriet i en times tid. Virkeligheden ser dog en smule anderledes ud, idet normale startbatterier kan ødelægges hvis de aflades med over 30-40%. Derudover vil spænding falde jævn medens batteriet aflades, hvorved man selvfølgelig ikke kan fastholde den samme effekt.

Der findes specielle batterier som kan klare fulde afladninger; men du vil stadig have problemet med spændingstabet.

Hvis man nu tænker sig at man skaffer sig en 24V generator på måske 200 ampere (fra en lastbilsophugger el. lign.) vil regnestykket se lidt anderledes ud:
24v x 200 ampere = 4800 watt

Her er således rigeligt kraft til at trække selv mere strømforbrugende håndværktøj.

Til sammenligning vil et normalt installeret 220V udtag (i alm bebyggelse) være sikret med en 10amp sikring (for visse nyere bygninger 13 ampere). Derfor er alt 220V værktøj dimensioneret efter at skulle trække maksimalt 220V x 10 ampere = 2200 watt.

Som det ses kan en løsning med en 24volt generator sagtens levere denne effekt. Der skal blot kobles en inverter (omformer) ind i systemet.

Ved ikke helt hvordan remskiverne ser ud på en så ny defender; men hvis man skal trække så store belastninger som en 200 ampere generator på rem er det vigtigt at benytte den rigtige type rem og holde den ret stram!!

I forbindelse med køb af inverter er der yderligere et par ting som er værd at overveje:

Hvor følsomt er det elektriske apparatur du ønsker driftet via inverteren? Inverteren omformer DC (Direct Current = jævnstrøm) til AC (Alternating Current = Vekselstrøm). En ren vekselstrøm har en pæn jævn sinuskurve med (i danmark) en frekvens på 50 hertz.

Afhængig af teknologien i inverteren vil den omforme DC til AC med en tilnærmet sinuskurve.

Din rundsav er nogenlunde ligeglad med hvor god sinuskurven er. Med ret stor sikkerhed ville du kunne drive den direkte fra DC! Så det er ikke der problemet er.

Skal man derimod drifte følsomt apparatur, fx visse computeranlæg, nogle former for AV-apparatur (filmoptagelse el. lign), samt visse former for højfølsomt måleapparatur) er det meget vigtigt med en så ren sinuskurve som muligt.

Derved har du også forklaringen på hvorfor der er så stor prisforskel på invertere. De billige modeller som fx føres i Harald Nyborg eller mere professionelle modeller som fra fx Skandinavisk Energi Teknik. Hvis du blot skal drifte en rundsav eller andet håndværktøj kan du være ret ligeglad med sinuskurvens pænhed!

(En del nyere notebooks (transportable computere) kommer faktisk med strømforsyninger baseret på transistorteknologi (i modsætning til en traditionel transformer), hvorved der opnåes en meget større tolerance i forhold til inputspænding og frekvens. En sådan spændingsforsyning vil også sagtens kunne driftes via en billigere inverter)

Nu er dette ganske vist blevet et lidt længere indlæg; men alligevel er der endnu een ting som er vigtig at tage højde for ved dimensioneringen af inverteren, nemlig opstartsstrømmen.

Lige i det øjeblik en el-motor starter trækker den imellem 1.5 og 2 gange dens normale effekt. Hvis der på motoren står en opgivet værdi for cos phi kan du udregne den nøjagtige opstartseffekt. Men det er altså vigtigt at inverterens kontinuerlige afgivede effekt er større (med en god margen) end apparatets kontinuerlige optagne effekt. Derudover skal inverteren kunne klare spidsbelastningen i det øjeblik el-værktøjets motor startes.

En helt anden løsning kunne være at erhverve sig een af de billige transportable benzingeneratorer som fx Harald Nyborg sælger. Bliver man træt af at høre på den og huske at skulle have benzin med kan man jo altid tage generatordelen derfra og montere på en rem i motorrummet (hvis der er plads - det er der ikke hvis bilen er udstyret med aircondition) eller den "rigtige" løsning, nemlig på PTO-udtaget fra gearkassen.

Hvis du vælger 24V løsningen bliver du nødt til at medregne at du skal bruge to 12V batterier. Generatorens regulator har ikke gavn af at levere strøm direkte til inverter.

Hvis du kommer til at skulle svejse med bilen som strømkilde er løsningen med 24V at foretrække. Med nogen træning kan man fint svejse med 24V DC.

Skulle jeg have glemt noget i forklaringen, eller hvis du har yderligere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at spørge igen!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
(email: kim@horsevad.dk, tlf. 61 33 05 89)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "stikaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.