If it not broken - don´t fix it ? (07-12-2005 21:53:40)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj
Hej igen Martin
Ville lige til føje at de gearings tal jeg oplyste med 4.11 og 3.65 er jeg ikke 100% sikker på er rigtig.
Men der er to forskellige Rover gearinger.
Da Solihull satte saliburyet på 109"éren var jo det delvist pga. at den kørte med baghjulstræk.. og dermed en langt større belastning end på vores fulltime 4WD. At de så lod saliburyet gå videre i 110éren med højere gearing er vel fordi..?:
If it´s not broken..-don´t fix it..
Endvidere er der ikke længere "kun" 12 splines i differne på Discoveryen men 24 splines så det er stærkere de "gamle" differ.
Team Bertelsen monterede også Discovery aksler er Ivan´s Volvo Inventor til Dakar i 05´ istedet for 303ér akslerne(dog sikkert af andre årsager).
Pointe: Mon dog det så ikke også holder til vores små 100-150 hk/200-300Nm hvis det holdt på en max tunet Rally bil/truck?
Bemærk: Intet ondt ord og 303ér aksler! Tror jeg ville bytte konebilen for et sæt af dem monteret på min bil!
Jeg ville klart vælge saliburyet på min bil hvis den var en kæmpe ekspeditions LR på 3,5T uden tvivl, men så igen det er den jo ikke.
Hvilken 110"ér køre du?
Alu-flangen er massiv og er af en sej aluminiumslegering.
Vægt mellem 400-500g. Umiddelbart den beste løsning jeg kunne komme på, da et alm. kadan er hyllevare i forhold til et custombygget. Lavet så den kan spejl vendes så man ikke bruger tid på at vende den rigtigt når det skal gå hurtigt.( den detalje hev også lige 50g af klodsen)
Min bil er stadig på testbasis og kommer i terræn ,men vil på lige vikår blive "hastigheds" testet.
For ikke at komme ud for den samme mærklige oplevelse som f.eks. dog vi knaldede hul i bundkaret på motoren med olieekspantions studsen på akslen.
Vi bemærkede godt nogle "dump" hver gang vi "landede" efter et hop på ruten, men skønnede dog det var stødæmperne foran der gik i bund.
Vi måtte dog vente til olien i bundkaret var kølet ned og blevet tyk igen for vi kunne lappe hullet. Der var en god mulighed for hurtig nedkøling i en lavvandet bred bæk, men med risiko for vandindtrængning måtte vi bare vente.
Sådan kan man jo også lære af sine erfaringer..
God aften
K.boegvad@gmail.com