sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kængurugitter.... (19-03-2006 13:14:16)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj
Jeg vil lige blande mig med at sige: Ja – der er forsket meget på køretøjers design og materialvalg, og hvordan disse påvirker de skader der forårsages af et sammenstød mellem "menneske og maskine" eller også "maskine vs. maskine".
Konklusionen om at et "blødere og mere stødabsorberende" design reducerer skadeomfanget – er reflekteret i de fleste produktdesign, som f.eks Land Rovers nye generation "front protection" lavet af blødt materiale.
Det er svært at overhodet ferdes i trafikken uden at en gang imellem komme i skade for at udsætte andre for risiko – vi gør det ved at køre for tæt på den forankørende, ved at ikke overholde hastighetsbegrænsningene, etc etc.
Jeg mener det samme gælder for et "kengurugitter". Siden det er rimelig at antage at et sådant gitter vil kunne påføre modparten en større skade ved et sammenstød – bliver det op til enhver at vurdere om det er en modificering risken verd.
At ikke benytte sitt sikkerhetsbelte fordi der er hørt om folk der overlevede fordi de ikke hadde bæltet på, er så sin sag. Så er det jo sansynligt en selv det går ud over i en ulykke. Et "kengurugitter" en noget ganske andet – fordi det beskytter en selv men på bekostning af omgivelserne. Den forskel mener jeg man skal være klar over og ha taget stilling til, inden man bolter jernplogen på.
Morten A Bar