sv: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 16:01:07)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Prøv nu først at trække motoren rundt med det til bilen hørende startsving. Så kan du mærke om der er særlig "tunge" punkter. På 2 hele omdrejninger har du haft kompression på alle cylindre, og modstanden skal være ensartet. Det vil dog være noget af et under hvis du har ensartet kompression.
Er der en cylinder, som er særlig tung at trække over, skal du være opmærksom på om karburatoren flyder over og lader uforstøvet benzin løbe direkte ned i motoren, eller værre endnu kan det skyldes en utæt toppakning, der lader kølevand løbe ind i en cylinder. Væske er ikke let at komprimere!! :-)
Hvis det føles rigtigt hårdt, som om metal går mod metal, ville jeg stoppe med alle eksperimenterne, idet der så kan være tale om en hængende, nu bukket, ventil.
Du kan få fornemmelsen med at motoren er tung at trække rundt på starteren, hvis den står med for høj tænding. Prøv at stille tændingen lidt ned.
Du gør ikke tilværelsen lettere for dig selv ved ikke at have skiftet tændrørene! :-)
Dit batteri er rigeligt stort til at trække denne lavkomprimerede motor. Du vil også kunne mærke at den er meget let at trække på startsvinget.