sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 14:52:25)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
Det var i Pinsen, Helligånden kom ned over Peter og de andre dicipler og fik dem hver til at tale med et andet tungemål....
Lidt det samme her !
At skrue på pumpen betyder ikke nødvendigvis en øget forurening eller et øget forbrug.
Hvis pumpen bliver optimeret korrekt, kan der hentes mere ydelse ud af maskinen uden at forbruget kravler opad. Dette er dog altid forskelligt fra motor til motor, selvom det er samme type.
Men den slags indgreb kræver viden og det rette udstyr for at sikre en overholdelse af forureningsniveauet.
Altså en tur til et autodieselværksted og et greb i lommen.
Det tager sikkert en årrække, før brændstofbesparelsen har opvejet værkstedsregningen, men samvittigheden - den grønne samvittighed - har det lidt bedre.
Men hensyn til landbruget og forurening, så gør landmændene meget for at leve op til naturbeskyttelsen etc.
Ejendommeligvis er der dog en udbredt uskik blandt nogle landmænd og maskinstationer, at skrue voldsomt op på traktorenes pumper, så de udstøder en dybsort røgsky under belastning...
Det ser måske meget maskulint ud og øger hårvæksten på brystet, det fremmer dog på ingen måde naturen eller landbrugets image som naturbeskytter...
Vi kan selvfølgelig filosofere over, hvem der egentligt har brug for en Land-Rover. Ser man på en LR's levetid, så forurener en LR sikker ikke mere end en almindelig personvogn, når alt fra produktion over forbrug og skrotning tages i betragtning.
Samme modul bliver også anvendt, hvis man 'beregner' de meget omtalte hybridbiler: p.t. 'forurener' en hybridbil noget mere end en almindelig benzindreven bil.