sv: sv: varm aircon (22-07-2006 09:44:13)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Egentlig er det meget enkelt at konstatere, om anlægget fungerer efter hensigten.
Aktivér recirkulering af kabineluften, sæt køling på maksimum og kontroller om luften nu bliver lidt koldere - er det tilfældet er det sandsynligvis tegn på for lidt "væske" på A/C-anlægget.
når du tilkobler A/S-anlægget lyder der et højt "klik" fra "maskinrummet" - den lyder kommer idet anlægget tændes - det er magnetkoblingen i A/S-kompressoren der slår til, og derved fastlåser pumpens drivhjul - hvorved væsken cirkuleres i anlægget.
få efterprøvet anlægget hos en specialist - han vil starte med at påfylde sporevæske og dernæst tage nogle smarte gulgrønne briller på samt en lampe med infrarødt lys så han kan se eventuelle lækager... Kølevæske er ikke lige at spøge med... det er giftigt at indånde og symptomerne er kvalme og kraftig diaré... (til at begynde med....)
det kan ogå være det filter i A/C-anlægget der kan "være klar" til udskiftning - det sidder i en såkaldt "pressostat".
Der er mange der har problemer med deres A/C for tiden og en stor fejlkilde er, at folk "glemmer" at bruge deres anlæg hele året - det skal tændes minimum en gang om ugen og være aktiveret nogle kilometer - kølevæsken er nemlig også smøremiddel for anlægget og pakninger m.m. kan tørre ud og derved bliver anlægget utæt - med store regninger til følge...
Ligeledes bør kondensor (den forreste køler til A/C-anlægget skylles med en blød vandstråle et par gange om vinteren for at fjerne saltrester - salt angriber meget nemt og meget kraftigt aluminium og kan gennemtærre en køler efter bare 3 år hvis den får lov til at leve i det skjulte og uudforskede motorrum...
P.S. Du bliver nødt til at åbne de forreste spjæld og køre Defender på ægte LR-manér... i hvert fald et par dage..
Kølige hilener og held og lykke - og god vind
Thorstein ... i en kold Range Rover
God weekend til Jer alle!!