Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Lidt Malurt i bægeret (03-09-2006 11:23:42)
Bo Helsted
Først vil jeg gerne istemme glædesrusen over det nye format: Ja, det er dejligt at bladet endelig er kommet ud af "nørd-klub-formatet" A5, og op i de voksnes rækker...

Menmen...som grafiker og "typografi-nørd" vil jeg ønske at man strammer op på den grafiske udformning i de næste numre.
Nogen nævnte "Homes and Gardens" i en anden kommentar, og uden at være for nedladende, vil jeg altså stadig påstå at der er tale om HELT forskellige kompetencer her...og det er desværre ikke til oasens fordel...
Det er uklart for mig, hvem der egemtlig udformer bladet - er det Morten Dam eller Jimmy Roed - eller overlader man det til Antonsens Bogtrykkeri ?
Det fremgår ikke af kolofonen.
Jeg synes man skulle gøre meget mere ud af af skriftformaterne - få mere dynamik og kontrast mellem brødtekst og underrubrikker. Vælge en brødtekst, der er beregnet til tryk, og ikke til skærmbrug, som den benyttede skrift bærer præg af. Lave et lækkert og markant bylineformat (til forfatternavne)f.eks.. Tænke lidt over luft og billedvægte. Og placeringen af faste elementer: Når man tidligere har 15 mm. bundmargen i et A5 blad, skal det ikke nødvendigvis ganges op til 25 mm. i et A4-blad ?
Forsiden: Hvorfor vælge "Cooper black" - måske verdens mest udskældte 70´er skrift til selve bladhovedet - behøver man at have grim typografi, fordi det drejer sig om "grimme" biler ? (Jeg er sikker på at d´herrer, der beskæftiger sig med f.ex. italienske biler, ville vælge en mere stilfuld udformning...)Midforstå mig ikke, det må gerne være "solidt", men men så foretrækker jeg da klart "stencil" skriften fra vores logo.
De to linier med henvisninger på forsiden: Hvorfor skal de svæve sådan "hverken oppe eller nede" - ryk dem 15 mm ned, og se en bedre balance. Osv. Osv. Der er langt til "Homes and Gardens" standard.

Jaja, vil nogen sikkert tænke - han er jo et brokkehoved - en fagidiot - vi er bare bil-entusiiaster, der laver et godt medlemsblad. Rigtigt, må jeg svare, og et GODT blad, det er det! Men det kan blive meget pænere, mere læsevenligt, og ingen af de foreslåede forandringer koster én øre at gennemføre. Hvorfor ikke få maksimum "value for money" som det hedder, nu hvor vi har trykformatet ?
Jeg vil med glæde hjælpe, hvis det overhovedet skulle have nogen interesse...

Mange hilsener
Bo Helsted
Medl. 7196 - RR V8 1976, stadig adskilt i mange dele...

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "svinghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.