Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Aldrig mere elektrisk start -? (05-12-2006 12:30:06)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Jeg håber nu på hjælp fra det ærede forum; selv er jeg nemlig gået helt i stå og - næsten - klar til at vende mig mod overtro og okkultisme.

For en uges tid siden ville jeg starte min 109" SIII 2.25 (benzin) - jeg drejede nøglen og hørte en knurren fra en starter som ikke evnede at dreje motoren helt rundt.
Så tænkte jeg først 'ikke strøm nok' og forbandt batteriet til min Rangerover med startkabler - samme resultat.
Jeg prøvede så at sætte minusklemmen på motoren og plusklemmen direkte på starterens plus - men det gav stadig kun en knurren. Det begyndte at ligne en (halv)død starter, så jeg pillede den af - og da den nu slet intet gjorde når jeg forbandt den til et løst batteri tænkte jeg at den var 'stået af' - selvom jeg ikke havde oplevet noget som jeg kunne relatere dette til. Alt kan jo ske.
Der kom så en ombytningsstarter fra den anerkendte leverandør, og da jeg monterede den skiftede jeg også lige startrelæet til nyt, batteriet til nyt 90 Ah/680 CCA, og pluskablet ned til starteren til nyt 25mm2. Stelforbindelsen er fra batteriets minus og direkte på motoren, og den er god nok - dokumenterbart god nok. Så drejede jeg nøglen.
Nu forventede jeg jo at den bare ville piske rundt med en helt uhørt hastighed, men den begyndte kun langsomt at dreje motoren rundt; så var det ligesom den pludselig kom op i omdrejninger - og motoren startede. Efter dette kunne jeg jo ikke helt overbevise migselv om at problemet var løst - den gamle starter kunne altid med lethed dreje motoren, også med et dårligt opladet batteri. Med alle disse ting skiftet var det underligt at den ca. hver anden gang bare 'knurrede' og ikke kunne, og så lidt efter alligevel. Men bilen kunne jo dog i praksis startes, så jeg vendte mig mod min Rangerover som lige skal have skiftet tanken inden syn .. som skulle have været i går ..
Da jeg så søndag aften igen ville starte 109eren skete følgende: Første forsøg - startmotoren slog til, og drejede hurtigt motoren rundt. Jeg slap nøglen og prøvede igen - en knurren. Tredje gang jeg drejede nøglen hørtes kun relæets klikken - og det er så den sidste lyd jeg har hørt. Jeg pillede den 'nye' starter af bilen, åbnede og så - at alle 4 ledninger til kullene var brændt over: kobbertrådene helt røde og 'tørre', og selv isolatoren som kullene sidder i var delvist smeltet..

Så afsted til autoelektrikeren, som mente at der var gået mindst 500 A gennem den starter, og at den var brændt af pga. overbelastning. Han kunne umiddelbart afkræfte at problemet på nogen måde kunne have med dårlig stelforbindelse at gøre, idet der jo altså var gået masser af strøm igennem starteren. Jeg bemærkede også at både plus- og stelkabel blev meget varme selv af et kort startforsøg.

Konklusionen var/er, at NOGET gør det PERIODISK umuligt for starteren at dreje motoren, og autoelektrikers første forslag var da også at motoren havde sat sig. Imidlertid har jeg hver gang let kunnet dreje motoren rundt med startsvinget, ligesom jeg kørte 100 km i den i går, den går jo som en drøm når den bare er startet, så sat sig har den altså ikke. Han fremkom derefter med følgende forslag: Hvis motoren kan rokke i et leje, f.eks. det bageste hovedleje ... så kan man muligvis forestille sig at starterens perifere pres imod startkransen kan rokke den hen hvor den ikke kan drejes, hvorimod startsvinget jo påvirker motoren i den anden ende, og endda centralt, så herfra opleves problemet ikke. Dette er nu den eneste teori; jeg har ikke udført noget eksperiment til efterprøvning af den .. for det første, den kører jo altså godt & der høres ingen 'banken' eller andet som taler om slør i hovedlejer - som motoren iøvrigt har 5 af .. og for det andet, så .. er det altså bare for deprimerende!!
Jeg starter nu min 109er med håndsvinget; det går da OK - som regel starter den i første forsøg, ihvertfald når den er kold! - og jeg har ikke lyst (eller råd) til at sætte flere startere på bilen, før det underliggende problem er løst - hvadenten det så er af denne verden, eller...

???
med de roverste hilsener
Jan Østberg
#5876 NSJ
109" SIII 2.25 b 1973
RRC 3.5 V8 1984

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "gaskabel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.