sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (08-01-2007 12:03:35)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj
Hej Ib.
Ganske kort: Nej jeg mener faktisk ikke land rover eller andre producenter af varer skal tage ansvar for ændringer de ikke selv laver. Så det skal man selvfølgelig ikke have et mas med og bruge penge på. Bilproducenterne laver bilen som de synes den skal være, sådan er det jo. Laver man et indgreb i motoren må man selv tage konsekvensen, fint nok, derfor overtager chipproducenten jo som oftest også dette ansvar.
Når det er sagt mener jeg det er for meget i den anden grøft at lade enhver garanti bortfalde på også gearkasse og drivline, blot fordi bilen er chiptunet, det synes jeg er over målet og alt for meget (forsikringsselskab-agtigt). Som en anden skriver bruger mange jo de samme komponenter til forskellige varianter, eksempelvis 2,5 D med 68 HK og V8 med dobbelt så mange HK, jeg tvivler på der ligger de store ingeniørberegninger på akslerne, bag den opgradering? Et eller andet sted skal bilerne jo da kunne holde til at blive brugt, også i "dårligt vejr"?
At du så mener man ikke kan bruge tid og kræfter på at finde en vis "gylden middelvej" er fair nok, jeg har bare den holdning at det burde man, især når man gør det med så mange andre ting (som også sælges af forhandlere) og her mener jeg der er en forskel. Køber jeg eksempelvis nogle store ukurante kæmpehjul af forhandleren og mine styrekugler er slidt op før garantiudløb, tror jeg stadig de lempes ind under bilens garanti, men hvis bilen er chippet og der går en kardan, bliver den afvist. Det er meget sat på spidsen, men jeg synes det er forkert.
Det er ikke mig der driver land rover, det er jeg klar over, men derfor kan jeg jo godt have en anden holdning og give udtryk for den. Der kan jo komme en dag hvor folk ikke har så mange penge i hænderne og man skal leve af renomméet i højere grad.
Mht til TD5 motoren og forurening: ja, det er selvfølgeligt ærgerligt at udviklingen af den ikke har været mere fremtidssikret, skrappere krav har jo ligget i luften i årevis. Det jeg taler om er blot at en chip ikke nødvendigvis øger forureningen, tværtimod ser man ofte en bedre udnyttelse af brændstoffet hvilket logisk nok giver en bedre økonomi og mindre udledning. At det så ikke gælder alle er en anden sag. En eventuel test og dokumentation af produktet, må selvfølgelig påhvile den pågældende chipproducent.
T hansen er en pudsig størrelse som jeg heller ikke har den store biltekniske fidus til, lad os holde dem uden for den her snak, ligesom evt. chokoladeforretninger - hvad det så end handler om...
Håber i har haft et godt nytår ved den skønne Vejlefjord og smiley tilbage. Mvh Benno