sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (08-01-2007 12:21:22)
Mikael Friis #3481, reg. øsj
Kære Benno
Tillad mig lige at korrigere et enkelt punkt i dit indlæg, hvor du skriver:
"... tværtimod ser man ofte en bedre udnyttelse af brændstoffet hvilket logisk nok giver en bedre økonomi og mindre udledning."
Det er lige præcis her, det går galt med chippen. Det er korrekt, at en chip i visse tilfælde kan reducere brændstofforbruget, men det er absolut ikke ensbetydende med, at udledningen af forurenende stoffer reduceres. Typisk vil en chip fremrykke indsprøjtningstidspunktet = mere effektiv forbrænding (pga. højere forbrændingstemperatur). Problemet er bare, at højere forbrændingstemperatur = større NOx-forurening, så måske falder forbruget, men det sker på bekostning af meget større udledning af det uønskede NOx. Når jeg skriver meget, så er det virkelig meget. Jeg har set eksempler ved chiptuning af en Scania-motor med NOx-stigninger på op til 600% (for slet ikke at tale om stigningen i sod-dannelsen = nedbrydning af smøreolien) - og det gælder formentlig også for mindre dieselmotorer.
Det er desværre et faktum, som ingen chip- (eller motor-) producent endnu har kunne løse.
Mvh
Mikael