sv: sv: sv: Dobbelt batteriløsning (24-06-2007 21:47:53)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj
Hej
På min 110" havde jeg mokset to batterier ned i kassen under fører sædet. Principielt var de parralelt forbundet og ens. Jeg havde dem adskilt med et kraftigt relæ, der koblede dem sammen når motoren kørte og der ellers blev ladet på batterierne. Det batteri der blev frakoblet havde jeg strømudtag på, som vi brugte til oliefyr, køleskab osv.
Nu ved jeg godt det ikke er den rigtige måde at gøre det på, men det er billigt. Batterierne var nogle jeg f.eks. købte hos Biltema. Med brug af spil og alt det andet holdt de tre år uden problemer. Så blev der indkøbt nye og de gamle røg. Jeg vil vove at påstå det er den billigste måde og man har ligeså meget fornøjelse af det, som at købe den dyre løsning og dyrer batterier.
Jeg har kørt med de "gode" batterier, men oliefyr og spil splittede dem ad næsten lige så hurtigt. Måske kunne de så holde 3,5 år i stedet for.
På en sommerferie fik vi afladet et batteri fuldstændigt. Godt nok på en VW T4, men den var s.. træls at skulle skubbe i gang på en svensk skovvej. Siden har jeg brugt den anden løsning. Når jeg finder et sted i RR'eren hvor der er plads kommer der også et ekstra i der.
Mvh
Poul