Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: udluftning af dieselpumpe (17-10-2007 08:46:51)
Jacob Geltzer
et trick jeg brugt på min gamle vw med bosch VE pumpe ( den har ikke håndpumpe eller noget andet fancy) var at jeg fyldte dieselfilteret op med diesel samt fyldte alle slanger ned mod pumpen med en stor sprøjte.
på den måde kører pumpen ikke tørt når du forsøger at starte den. og starter sandsyndligvis næsten med det samme på det brændstof der ligger i filteret, dog skal du ikke regne med at det går derudaf derefter.
en pumpe som den pumper ca 1 liter igennem pr minut så filteret er hurtigt tømt tilbage i tanken og motoren vil nok gå ud igen efter et minut eller 2,
men på det tidspunkt når motoren har kørt et minut eller 2 plejer den at ha suget så meget brændstof op fra tanken igen at du godt kan starte den igen og efter lidt huggen i starten spinder den som en mis.

det at der er bobler i brændstoffet lige i starten gør ingen skade så længe der er noget brændstof og du ikke tar den over 1000rpm.
det der dræber pumpen er hvis der opstår caviteter i højtryksdelen af pumpen hvorved de små smørekanaler står usmurt hen, disse kanaler er ganske ganske små idet der jo skal kunne komme 150 bars tryk i kammeret.
hvis det sker mens du høvler derudaf med 3500rpm så blir stemplet varmt udvider sig og sætter sig fast hvorefter akslen knækker (det tyskerne kalder en kolbenfrässer)
men ved rpm<1000 indtil den går jævnt og et til to startforsøg er der ingen problemer overhovedet

en kammerat af mine investerede i en pumpeboldt til montage på brændstofslangen, man kan også købe et filterholder med indbygget håndpumpe altsammen på www.monopoel.de
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.