sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 16:12:48)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Kære venner.
Vantro eller ej ..... det kán lade sig gøre.
Før min nuværende 4,0 V8'er med automatgear havde jeg en 1988 3,5 V8'er med manuelt gear.
I min ejertid kørte jeg helt præcist 19.498,4 km og brugte hertil 2.687,85 liter benzin. Det giver 7,25 km/l med et køremønster, hvor trafikken er fulgt almindeligt uden at samle kø. Men til gengæld også uden at have sømmet i bund særligt ofte.
På de bedste, varme sommerdage, kunne jeg på lange ture uden pauser og med ca. 90 km/t (efter speedometeret, d.v.s. reelt kun ca. 85 km/t) nemt køre 8-8,5 km/l og på enkelte ture også over 9 km/l. I ren bykørsel til gengæld kun 4-5 km/l.
I nævnte tilfælde er der kørt 80.000 km på to år, hvilket synes at vidne om rigtig mange lange ture. Hertil lyder det nærmest som om, der er gået en passion i at optimere både bil og fod. Så personligt er jeg faktisk ikke særligt skeptisk. Dog kunne jeg, lige som en anden også skriver, godt lige tænke mig at se tallene bekræftet/stillet op sådan, at der ikke er tvivl om km/l ctr. l/km.
Endelig, så ja - triptælleren i stort set alle biler har én eller anden misvisning. Men tager man sine regnestykker seriøst, regulerer og kalibrerer man selvfølgelig, så resultatet er reelt, lige som man både grundet både gradvist øget dækslid, ændringer i temperaturer året igennem og evt. forskel på, hvor hårdt bilen er lastet (og pumpet), bliver nødt til at følge jævnligt op. I mit tilfælde var den gennemsnitlige misvisning 2,33%, for hvilket ovennævnte tal ér justeret.
Min nuværende V8'er med automatgear kører efter samme mønster "kun" 6,1 km/l med ca. 8 km/l på de lange ture og kun ca. 3-4 km/l i ren bykørsel.
Regneark kan fremsendes efter ønske ;-)
Mvh Søren R.
90" 50th V8