sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Grønt bevis er mange ting, så (07-04-2008 18:49:02)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Citat Peer Bonnemann: (Det gav 8,2 l pr km.) Han mener forhåbentlig 8,2 km/l... ellers er den godt nok dyr at køre i...... 121,95 M/liter - og kan man i det hele taget nå mellem tankstationerne - nå men spøg til side.
en 4.6 V8 kan køre alt mellem 3 og 7,9 km/l - p.t med vinterdæk siger forbrugsmåleren 14 l/100 - og det er i dagens tal: 7,14 km/l ... - 1.45 kr/km ved en literpris på 10,35 - ikke just imponerende i moderne tider, men med automatgear, permanent 4-hjulstræk, klimaanlæg, sædevarme og hvad man ellers måtte bruge er det det NOGET mere acceptabelt end eksempelvis en ny Suzuki Grand Vitara 2.0 benzin, der KUN kører 7-9km/l. den varer altså en hel del mindre - har ikke aut.gear som standard - ej heller permanent firhjulstræk.... Jeg prøver ikke at pudse glorie... men i disse "grønne tider" hvor politikere - se bare borgmesteren i London - og andre "godtfolk" står på nakken af hinanden for at kritisere og nedgøre vore dejlige biler - burde de i stedet opmuntre både os bilister til "grønnere valg". - samt bilfabrikkerne til at levere "grønnere biler". I de seneste 100 år er vi ikke nået ret langt forbrugsmæssigt - biler bruger stadig meget brændstof - selv om teknologien er udviklet - men oliebranchen har stor magt - og mange penge placeret i bilindustrien - og hvem saver deres egen gren over frivilligt...
Men ja et "grønt bevis" er en kanon ide!!!!
Et nemt sparetip jeg selv har fåt fortalt - og bruger:
Er din bil med automatgear - så sæt den i neutral ved rødt kryds - gerne inden du holder stille - og når så det røde lys skifter til gult, slip da bremsen og lad momentet flytte bilen den første halve meter (såfremt bilen ikke ruller tilbage i bilen bagved)- og træd derefter på speederen - det er "sundere" for converteren og koster mindre i brændstof - hvorfor skal bilen "trække" (ved stilstand i "D") - hvem eller hvad gavner dette?!
Thorstein #7334
med en Epsom "Green" P38'er