Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Tænding (12-05-2008 13:02:02)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Hej Peter
Jeg mener der skal være en smule luft strømfordelerhætten og ind til rotoren.

Ellers kan der være mange ting galt.
Er der ordentlig spænding på der hvor du måler.
Lav dig en målepære, ud af en kraftig halogen et eller andet forlygte pære. Den trækker så mange ampere at, når den lyser, så er der strøm nok.
Måske er spændingen der på voltmeteret, men nå amperene trækkes så forsvinder spændingen.

Tjek dine platinner. Måske der er en grat der forårsager at spændingen ikke brydes, og dermed ingen gnist.

Har du sådan en grat kan den knækkes af og med en platinfil kan du forsigtigt slibe kontaktfladen glat igen.
Graten er tegn på at kondensatoren er færdig, kondensatoren fungerer bl.a. som gnistslukker og virker kondensatoren ikke, ja så trækker gnisterne materiale fra den ene platin til den anden, og du har graten. Dette sker langsomt, men pludselig er graten så stor, og den sidder inde i et tilsvarende hul på modsatte side, at den ikke slukker forbindelsen, og så laver tændspolen ingen gnist ....

Hvis du tager den tykke ledning fra tændspolen af strømfordeleren. (Den i midten) og holder den hen imod stel så der er 2-3 mm luft imellem metallet og stellet så skal der komme en fin gnist. Den skal optræde skarp og fyldig, altså virke "fyldt med energi". Faktisk bør du kunne trække en gnist på 6-10 mm.

Er der gnist der, men ikke ved hvert tændrør, så skal du fejlsøge på rotor og strømfordelerdæksel, måske der er opstået microrevner, men jeg synes ikke de kommer så pludseligt.

Jeg havde en sjov oplevelse med min 6cyl benziner, der var gnist på, ikke sådan rigtig "energirig", men 5 mm gnist trak den alligevel med midterledningen til stel.
Så satte jeg en elektronisk omdrejningstæller på, sådan en der tæller "gnist-signalet" fra tændingen.
Jeg var ved at smide omdrejningstælleren ud .... viseren for op og ned hoppede og dansede, der var noget rivegalt.
Nå men så skifte jeg platinner og kondensator.
Og SLAM nu står viseren på omdrejningstælleren klippestabilt.
Jeg kan nu starte moteren med håndsvinget. Efter 14 dages stilstand, en gennemkold motor, lidt choker tænding på. 3-5 omgange på håndsvinget så kører den.
Ved varm motor, kommer den første elelr anden gang, jeg kommer forbi en kompression ... med gnist..



Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Safari 109" S2a Carawagon 6cyl
Vedlægger et billede hvor jeg kører hestetrailer. 400km med trailer, og økonomiberegninge viste 4,6 km/liter. Dyrt men langt bedre end forventet.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "benzintank"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.