Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 03:32:57)
Jan Østberg
Ærede Forum!
I dag, på vej hjem ad motorvejen som altid i min 1984 RRC 3.5 V8 var der lige pludselig bare frigear. Den gamle 4-trins manuelle gearkasse har de sidste 300.000 km tålt alt jeg har budt den, og den havde på ingen måde vist tegn på at i dag skulle blive anderledes. Nede i fart fandt jeg at høj/lav vælgeren var hoppet i neutral, den kunne godt sættes tilbage i høj, men hoppede ud igen straks der kom træk på. Bakgear gik lidt bedre, her hoppede den først ud når jeg slap gassen. Høj eler lav, samme problem. Det kunne godt give nogle farlige misforståelser hvis jeg bakkede de sidste 30 km hjem, så jeg måtte bare køre - accellerere meget forsigtigt, idet jeg med højre hånd/arm/til sidst hele overkroppen holdt høj/lav vælgeren trukket tilbage .. der skulle ret meget til at holde den op ad bakke, men jeg kom jo hjem.
Jeg brugte en livline og ringede til een, som umiddelbart mente at der er en kugle og noget fjeder der skal holde h/l-vælgeren på plads, som kunne give de observerede symptomer - det lød også som om der godt kunne ligge noget og rasle rundt inde under topdækslet .. altså en mindre lille operation, som ifølge Bøgerne godtnok kræver at jeg tager sæderne og gulvet ud af bilen til at begynde med. Nu er jeg ikke sart; men jeg er lige i denne uge blevet færdig med at skifte for- og bagaksel incl. alle bøsninger samt alle bremseskiver og -kalipre, styre-, spore- og panhardstang incl. alle disses bøsninger og styrkugler m.m. i min anden RRC, og nu skulle jeg egentlig bare lige slappe af en uge, og så lave min 109er. Så derfor vil jeg spørge enhver der gider give sit besyv med: Hvad kan det mon være?? Og ikke mindst - er der flere muligheder, og hvilke tests kan jeg evt. udføre for at være sikker i diagnosen? Evt. inden jeg splitter bilen ad.
Det er min daglige arbejdsbil, så den skal gerne hurtigt kunne blive klar igen. Evt., som nødløsning ved anvendelse af cowboytricks - som f. eks. med andre midler at holde den i høj .. jeg bruger alligevel kun lav i den bil til køre på motorvejen. Hvis der er nogen der har nogle ideer/input ..?
Jan Østberg, 5876 NSJ