Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: olietyve (04-09-2008 21:17:45)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Det vil nok være lidt lettere at lave en trykluftstuds af et gammelt gløderør eller dyse og så sætte trykluft på, eller af et tændrør når det handler om en benziner.

Med trykluft er det ligegyldigt, hvor stemplet befinder sig, sålænge trykluften ikke forsvinder!!!!

Med knald på cylinderen, kan man tage en stump ½" rør og med en hammer klaske til toppen af ventillåsen, således at man løsner låsene, som almindeligvis er groet godt fast.
Når det ikke længere pifter, når man klapper til ventilen, er låsene løsnede.

Tager men med en vinkelsliber og skærer en betydelig slids i dette ½" rør, kan man pille låsene ud med en magnet, medens man med god kropsvægt trykker ventilfjederen sammen og frigør låsehalvdelene. Fjedrene er så slappe, at en lille ka'l/barn på bare 70-80 kg kan trykke disse sammen, med den ene hånd og pille stumper ud med den anden! :-)

Her efter er det bare at pille fjederen af, pille den gamle olietyv ud og montere den nye.

Man monterer fjederen igen ved at sætte låsen på toppen af fjeder og ventilstamme og sætte låsehalvdelene i låsen og med tommeltotten få disse til at gribe i ventilstammen.
Så presser man med sit slidsede rør fjederen ned og pirker låsene helt på plads og slipper opstillingen. (Pas på kleptomanpølserne!)

Har man et til formålet beregnet Rohtenberger værktøj, er det en skid og en begmand, men det produceres ikke længere, desværre.

Det er en ubetinget klar fordel at vide hvordan man gør øvelsen med topstykket i fri dressur, inden man kaster sig ud i dette stunt, men det lyder vanskeligere end det i virkeligheden er.

Håber på at beskrivelsen er nogenlunde forståelig.
Kvajer man sig og en ventil falder ned, hedder det topstykke af osv.

Den med snoren vil jeg da skrive mig bag øret, hvis jeg en dag står ude i vildmarken, og får behov for eller ubetvingelig trang til at skifte olietyve. Det kan jo komme over en! :-)

mvh
Knud
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.