sv: sv: sv: sv: Syn af 2" hævesæt på 90" defender (24-10-2008 19:52:50)
Ib 0219
Hej Stephan
Jeg kan ikke hjælpe dig, da producenten af det omtalte udstyr ikke har haft kontakt til Land Rover og anmodet Land Rover om at gennemføre en godkendelse af deres udstyr (med deraf følgende omkostninger betalt af den pågældende producent - sikkert derfor det ikke sker).
Så du må have fat i producenten af udstyret og bede dem om en godkendelse, hvis du vil være på den rigtige side af lovgivningen. Sjovt nok har jeg til dato kun set godkendelser på den slags udstyr der godkender selve udstyret - men ikke udstyret monteret og afprøvet på den bilmodel det er tiltænkt. Man kan så spekulere over hvorfor mon det er sådan???
Har sagt det før, - er det ikke underligt at vi på Land Rover klubbens officielle hjemmeside/Forum skal høre beretninger om hvordan man har fået godkendt en bil der er monteret med ikke godkendt udstyr. At bilen er godkendt er IKKE ensbetydende med at f.eks. hævesættet er godkendt. Kan godt være det opfattes som et surt opstød, men aner man noget om hvordan bilen opfører sig i f.eks. en dobbelt undvigemanøvre, helt firkantet så "leger" man med eget og medtrafikanternes helbred. Der er faktisk en årsag til at biler skal være omfattet af en EU-godkendelse.
På modeller der er udstyret med luftaffjedring sker der følgende hvis bilen står i off-road højde - når hastigheden kommer op på 50 km/t sænker bilen sig automatisk til standardhøjde - fordi den vil være for ustabil ved højere hastigheder. Afstanden fra off-road til standardhøjde er 55 mm - eller lige omkring 2". Synes det siger lidt om hvad det er man "tilfører" sin bil ved at hæve den.
mvh
Ib 0219