sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 10:09:00)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Hej Henning.
Jeg har lige tjekket op på, hvordan det helt præcist forholder sig.
1. Når der er konstateret misbrug eller anteciperet misbrug på et Visa/DK, er det PBS, der suverænt går ind og spærrer kortet. Der foregår ingen drøftelse med pågældende kunde eller pengeinstitut forinden, og der gives ingen nærmere begrundelse. Som pengeinstitut kan man ej heller diskutere, hvorvidt kortet skal spærres eller ej. Det ligger i hele aftalegrundlaget/-konceptet, at PBS har denne beføjelse. Knuds oplevelse med hans sparekasse (som skulle have spurgt om lov) må således enten handle om noget andet, eller bero på en sproglig misforståelse.
2. Når PBS har spærret et kort, sender de efterfølgende en telefax til pågældende pengeinstitut om, at kortet er spærret. Det er herefter op til det enkelte pengeinstitut, hvordan og hvornår man orienterer kunden. Det gør de forskellige pengeinstitutter - som du bidrager med et eksempel på - givetvis forskelligt. Men de kan imidlertid alle først gøre det, efter kortet er spærret jfr. pkt. 1.
Jeg er personligt ikke enig i, at det er urimeligt, at man lukker for et kort, før kunden er orienteret, idet sikkerhed og risiko for tab efter min mening må vægte højere end bekymringen for ubehagelig oplevelse hos købmanden. Fair nok at have et andet synspunkt, men det ligger som en del af den aftale, man tiltræder, når man ønsker et sådant kort. Og set fra PBS/pengeinstitutternes side også et absolut velbegrundet vilkår, idet det jo er dem, der står med tabet i første omgang, når/hvis kunden er blevet godtgjort for et evt. misbrug. Meget ofte lykkes det faktisk ikke at hive pengene hjem fra udlandet igen.
Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT