sv: Så kom stigningen - Forsikring (24-11-2009 20:51:10)
Willy E. Jensen
Forsikringsudvalget
Forsikrings stigninger
Det er med dyb beklagelse at se den seneste tids præmie stigninger i vores og andre selvskaber, jeg har været i kontakt med flere kunder i vores forsikringsordning med store og mindre stigninger og jeg har i de sidste dag været i daglig kontakt med Trekroner for se om vi kunne ændre noget, men det ser ikke ud til at være muligt, det skal dog siges at det er en lille del af vores kunder der for stigninger.
her er nogle af de korrespondancer som redegør for stigningerne.
3 August 2009 Trekroner
Beklager at jeg ikke har fået informeret dig om Trekroners varsling.
Trekroner gik i gang med at varsle i juli og den vil fortsætte indtil vi
har fået varslet alle de kunder som skal varsles.
Varslingen er individuel og rammer kunder med en forhøjet risiko eller
kunder som har haft mange skader. Vi har, lige som vores konkurrenter,
fundet ud at vejr og indbrud har øget meget. Og derfor bliver vi nødt til
at justere vores priser.
Det er dermed ikke alle som bliver varslet.
80% af Trekroners varsling forhøjer prisen mellem 500-1.000 kr. Så for de
fleste er det ikke nogen voldsom stigning.
24 November Trekroner
Jeg synes det er lige så kedelig som vores kunder.
Her er igen vores 'regler' for præmie forhøjelse:
- generel stigning på hus/indbo da vi som alle andre selskaber i markedet
mærker en stor stigning på vejrlig skader samt at det bliver dyrere
indbrud.
Derudover har Trekroner også løbet hele porteføljen igennem da vores tarif
efterhånd er gammel og skal udvikles i 2010. Her finder vi rigtigt mange
kunder med
mange skader og mange udbetalinger. Derfor bliver disse kunder også
varslet.
En forsikringstarif er bygget op for at dække en gns. kunde. Men hvis en
kunde ikke lever op til disse kriterier bliver selskabet selvfølgelig nødt
til at justere prisen.
Det skal ikke være sådan at præmier skal være lige med udbetalinger. Det er
umulig og ikke sundt, men hvis en kunde har et markant anderledes
skadesforløb end gns. kunden bliver selskabet nødt til at justere prisen.
Lige denne kunde har en skadeprocent på en 5 års periode på 282%, dvs.
prisen er forkert og derfor bliver den justeret.
Det har været nogle hektiske dag og jeg har sendt flere forsikrings nr. ind og fået Trekroner til at gennemgå dem, men resultatet har været negativ vi har ikke fået nogen ændret.
Med Beklagelig Hilsen
Willy E. Jensen