120879:
sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 14:40:11) (svar på
120878)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 93.161.230.41)
Styrkedegradering ved galvanisering er en myte.
- I hvert fald set i forhold til de ståltyper vores bilers chassisrammer er konstrueret af.
*HÆRDET* stål mister hærdningen ved galvanisering, da materialet opvarmes til 650 grader og langsomt afkøles. Men vores chassisrammer er selvfølgelig ikke hærdede, og er faktisk af så ringe stål at hærdning ikke vil være muligt!
I alle normale tilfælde, vedr. chassisrammer, vil den samlede styrke faktisk stige, derved at de spændinger der introduceres i materialet ved svejsning afspændes.
Og så er ordet styrke faktisk ikke særligt velegent til beskrivelse af ståls kvaliteter, idet man ofte blander to forskellige ord sammen, nemlig hårdhed og tensil styrke.
Hårdheden (især hvis emnet er hærdet) påvirkes betydeligt af varmebehandling. Den tensile styrke i de stålkvaliteter vores bilers chassisramme består af er praktisk taget uforandret.
En chassisramme der kasseres udelukkende pga galvanisering burde give vedkommende synsmand en tjenstlig sag på halsen. Hvad der er mere sandsynligt er at vedkommende synsmand har kunnet visuelt konstatere områder med overfladeruhed på rammen, som oftest skyldes at man har sandblæst og galvaniseret materiale der er så angrebet af rust at det egentligt skulle udskiftes. For det trænede øje et den slags meget synligt gennem galvaniseringen, hvor en utrænet person anser rammen for god.
//Kim Horsevad