127337:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 19:16:40) (svar på
127336)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.63.237.146)
Hej igen,
med fare for skæld-ud fra Verner, vil jeg lige rette mig selv: Det er korrekt, at stepperen gør præcis, som du beskriver; nemlig trække sig helt sammen, så du får max. tilsats-luft ved starten. Så den virker altså OK ved starten. Noget andet er så, at det "snask" der kan sætte sig i hullet, hvor den monteres, kan blive sejt og klæbrigt med varm motor, og så kommer tomgangs- og reguleringsproblemerne, hvor bilen f.ex. går i stå, når man holder for rødt lys. Vatpinde med fortynder eller bremserens kan gøre en forskel, alternativt en "Bell-ad"-kur i indsprøjtningen.
Hvis du er god til at lodde, er det vel værd at prøve, en ny måler er ret dyr - selv som brugt på e-bay. Du er velkommen til at prøve min, men jeg lidt langt fra dig (Rødovre).
Jeg har freeware-programmet Rovergauge, og kan følge alle sensorværdier under kørsel, og ved alm. drift er stepperen kun 3-15 % åben. Jeg tror derfor ikke at det kan ændre så meget at du får helt sort røg, og meget fed blanding. Du har nok mere sandsynligt stoppet luftfilter eller "for meget benzin" pga. dårlig trykregulator eller stoppet returløb til tanken. Der skal være ca. 2,5 bar på fuelrail, altså det rør, som alle injektorer er skruet på.