12795:
sv: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 23:09:02) (svar på
12789)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.161.116.238)
Hej Peter,
Kim har beskrevet diodebroens funktion ganske fint, så der er ikke mere at tilføje.
Den er indbygget i generatoren, hvorfor denne skal åbnes for at skifte diodebroen, det er ikke noget man ”barer lige gør” og på trods af at jeg selv er uddannet i det autoelektriske, lader jeg gerne en autoelektriker/elektromekaniker om at renoverer ting som en generator, de har stumperne (lejer, kul, dioder i den rette størrelse mv.) ved hånden og det rigtige værktøj (hvilket som bekendt er det halve arbejde).
Jeg kan ikke se hvor du befinder dig geografisk, men jeg har brugt Hefaistos på topstykket i Birkerød til at renovere generatorer (det har været billigere end en ombytter).
Det er jo gerne på denne årstid at batterier og generatorer giver op pga. den hårde frost og den dermed øgede belastning/forbrug på generatoren.
I dit tilfælde ville jeg prøve følgende.
På generatoren sidder et tykt kabel (ca. 20mm2) der går til batteriet (evt. via startrelæet), derudover sidder der en eller flere tynder ledninger (ca. 0,75mm2).
Afmonter den/de tynde ledninger (sidder evt. i et stik eller spadesko), slukker ladelampen herefter er det med sikkerhed generatoren/diodebroen der er defekt.
Du er velkommen til at ringe hvis ovenstående er for kryptisk og du i øvrigt er i tvivl.
Mvh
Torbjørn