tilbage

Land Rover Forum  

Index
127594: ladeproblemer (29-10-2012 09:22:07)
lars beck (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Hej

Lige et spørgsmål.

Når jeg kommer ud til min 90'er ilagt en 200 tdi er den begyndt at blive lidt sløv, når man vrider øret. Jeg kørte sidste gang om aftenen ca. kl 1900 og da jeg skulle starte her til morgen var den meget sløv til at trække starteren.

Det skal siges, at ladelampen lyser et kort stykke tid (nogle gange)efter jeg har fået liv i bilen. Den forsvinder med det samme den får bare lidt af gaspedalen.

Jeg tror såmænd ikke fejlen ligger hos starteren, men derimod hos generatoren eller batteriet??!!

Hvad mener I?

Med lr hilsen

Lars Beck (medlem 8889 - men kan ikke logge på denne computer :-( )
Index
127595: sv: ladeproblemer (29-10-2012 09:31:40) (svar på 127594)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 118.242.16.162)
Hej Lars
Nu var det jo ikke årets varmeste dag i går, så har du et defekt batteri, vil det typisk være sådan en kold morgen du ser det.
Du tester begge dele således:
Generator: Mål med et multimeter på afgangsledningen fra generatoren med motoren slukket. Her skulle gerne være cirka 12V. Start nu bilen. Spændingen på en rimelig generator vil nu stige til over 14V. Hvis man eksempelvis kører med spil på bilen, bliver generatorerne ofter tunet til at give 14,7V.
Hvis den giver meget mere, skal du nok kontrollere, om der er en dårlig forbindelse fra generatoren til batteriet.
Batteriet er lidt sværere at teste. Først skal du selvfølgelig se, om der er syre på, og fylde efter hvis ikke. En simpel måling er at måle spændingen på batteriet når det ikke er belastet (bilen er slukket). Her skal spændingen gerne være tæt på 12V. Prøv at måle om aftenen og igen om morgenen. Spændingen skal være den samme. Den må altså ikke være faldet i løbet af natten.
Hvis du har en intelligent lader, kan du prøve at give batteriet en tur og se, om det hjælper. Hvis den er tilstrækkelig intelligent kan den kvikke et sløvt batteri op, så du kan anvende det i længere tid. Men er det ved at være dødt, så holder det op med at virke en dag.
Har du adgang til en batteritester, vil den selvfølgelig kunne gøre det for dig, men det er ikke alle der har det...

Horsevad har iøvrigt lavet en rigtig fin instruktion, som du kan kikke i:
http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf
Index
127596: sv: sv: ladeproblemer (29-10-2012 09:47:20) (svar på 127595)
lars beck (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Takker for det fine svar :-)
Index
127599: sv: sv: sv: ladeproblemer (29-10-2012 11:34:12) (svar på 127596)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Hvis du har mulighed for el ude ved din bil. så køb en Cetek eller Defa oplader, som du regelmæssigt slutter til og vedligeholder/genoplader dit batteri. Jeg har sådan en installation og oplader skiftevis start- eller forbrugsbatterierne.

Se lige efter, hvad klubbutikken har at byde...
Index
127601: sv: sv: sv: sv: ladeproblemer (29-10-2012 13:57:59) (svar på 127599)
lars beck (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Hej Paul

Hvad mener du med start- og forbrugsbatterierne?

Der er vel kun det ene, som er placeret under min r** når jeg kører bilen - eller hva?? ;-)
Index
127608: sv: sv: sv: sv: sv: ladeproblemer (29-10-2012 16:11:16) (svar på 127601)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Min OneTen er udstyret med to startbatterier, der er paralelforbunden og et sæt separate forbrugsbatterier, der også er paralelforbundne.

Så min bil har i alt fire batterier, men det er en omsætning, jeg nyder godt af i sær, når der trækkes megen forbrugsstrøm ved stilstand.

Således er oliefyr, køleboks, kabinelys og ekstraudtag koblet på forbrugssættet, mens resten kører over startsættet.
Index
127609: sv: sv: sv: sv: sv: ladeproblemer (29-10-2012 16:19:30) (svar på 127601)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.247.46.110)
Det virker som en klassisk "død batteri". Det viser sig gerne, ved begyndelsen af vinteren, lige precis som du beskriver.
Kontrollere lige at du får ca 14.3 volt over batteriet, når motoren er igang,så er generatoren OK. Typisk har du ca 12.7 volt lige når motoren bliver standset, og noget mindre, måske under 12v når bilen har stået natten over i kulden. Så kan man bare constatere at batteriet er færdigt. En "træg" ladelampe er også en almindelige symptom.
Re forbrugs batterier, min egen erfaring er at man får bilen i gang ved lavere temperaturer, når man monterer forbrugs batterier. Selvfølgelig skal det så ikke være den absolut mindst som kan trække motoren! men et nummer eller to større end standard.
Index
127782: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ladeproblemer (04-11-2012 00:38:11) (svar på 127609)
lars beck jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Hej igen.

Kan et efterhånden fladt batter også godt give udslag i mystisk opførsel, hvor blinklyset i højre side af bilen forsvinder, når man aktivere bremsen?

I morgen blive et nyt batteri købt - hvor stort skal det være når det er til en disco 200tdi som ligger i bilen? Det må gerne være kraftigt, da der er spil på bilen.

Mvh.
Lars