Hej Lars
Nu var det jo ikke årets varmeste dag i går, så har du et defekt batteri, vil det typisk være sådan en kold morgen du ser det.
Du tester begge dele således:
Generator: Mål med et multimeter på afgangsledningen fra generatoren med motoren slukket. Her skulle gerne være cirka 12V. Start nu bilen. Spændingen på en rimelig generator vil nu stige til over 14V. Hvis man eksempelvis kører med spil på bilen, bliver generatorerne ofter tunet til at give 14,7V.
Hvis den giver meget mere, skal du nok kontrollere, om der er en dårlig forbindelse fra generatoren til batteriet.
Batteriet er lidt sværere at teste. Først skal du selvfølgelig se, om der er syre på, og fylde efter hvis ikke. En simpel måling er at måle spændingen på batteriet når det ikke er belastet (bilen er slukket). Her skal spændingen gerne være tæt på 12V. Prøv at måle om aftenen og igen om morgenen. Spændingen skal være den samme. Den må altså ikke være faldet i løbet af natten.
Hvis du har en intelligent lader, kan du prøve at give batteriet en tur og se, om det hjælper. Hvis den er tilstrækkelig intelligent kan den kvikke et sløvt batteri op, så du kan anvende det i længere tid. Men er det ved at være dødt, så holder det op med at virke en dag.
Har du adgang til en batteritester, vil den selvfølgelig kunne gøre det for dig, men det er ikke alle der har det...
Horsevad har iøvrigt lavet en rigtig fin instruktion, som du kan kikke i:
http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf