133735:
sv: sv: batterilader / campingstrøm (20-05-2013 23:59:27) (svar på
133598)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 109.56.151.77)
Regner du med nætterne skal tilbringes på campingpladser, hvor der er adgang til 220v. (husk overgangsstykke til lokal stiktype) og der køres en del, er der såmænd ikke den store grund til at gøre så meget ud af batterihalløj. Dog kan jeg anbefale eks. 86AH. fritids/marinebatt. fra Biltema- 80-4861; er nok noget af det største alm. batteri, der kan være i batterirammen. Har selv brugt 2 af slagsen, som det tog mig 5-6 år at tage livet af. Købte i Sverige en C-TEKlader MXS 5.0, den har program til motorcykel, bil, kviklader-frostmode, og reconditionering af batt. og starter som den forlods er stillet til, kan fastmonteres i bil. Har både en ladeinverter til 10" blærbar, 12v. og stillet til 20v. udgang skønt 19v. ladebehov og så 220v. lader; kan ikke se forskel i anvendelse. Vær opmærksom på, er bilen med centrallås og startspærre, skal du regne med dette æder ca. 1.5-2amp. altså op mod 40amp. i døgnet.
Vedrørende Mary, så er det jo ikke taktfuldt at spørge til en dames alder, men kan det tænkes Mary er af en årgang med elektromekanisk laderelæ, altså separat laderelæ; i såfald kan det lønne sig at montere generator med indbygget fuldelektronisk laderelæ som styrer ud med fuld ladestrøm straks ved start.