tilbage

Land Rover Forum  

Index
135544: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (09-08-2013 16:50:53)
Morten Hassing-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 158.255.194.93)
Hej alle,

Jeg bor for tiden i Italien og er blevet smask forelsket i en Defender 2012, 110SW. Jeg er så blevet gjort obs på at jeg måske kan få problemer med at få den hjem til Danmark når vi engang rykker hjem, da den p.t. kun er godkendt som N1 (godkendt til varetransport) og ikke M1 (persontransport).

Har nu snakket med Trafikstyrelsen, og deres kontaktperson kunne slet ikke forstå hvorfor den var N1 og mente bestemt da at den skulle kunne importeres, men at jeg skulle have fat i Land Rover importøren i DK... Og de svarer ikke...

Er der nogen her som ved noget om typegodkendelse på en 2012 Defender og import/klassificering så jeg kan få den ind på hvide plader med sæder bagi?

Håber I kan hjælpe...
Index
135561: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (10-08-2013 18:29:59) (svar på 135544)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Til alm personbil skulle vel ikke være et problem??
Bus kan den ikke blive!!
Index
135570: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 11:49:41) (svar på 135544)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Morten

Det er helt rigtigt at Defender ikke længere er EU-godkendt som M1 køretøj men udelukkende som N1, kan ikke lige erindre fra hvilket år, men det er nogle 4-6 år siden det trådte i kraft.

I andre lande har det ikke den store betydning, men her i landet hvor reg.afgifterne styrer det hele er sagen en anden og betyder at Defender ikke længere kan godkendes som M1 køretøj.

mvh
Ib 0219
Index
135572: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 15:17:38) (svar på 135570)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
På LAXI oplyste en meget klog mand med rigtig megen forstand på Defender, at pr. 01-01-2011 kunne Defender ikke indreg. som M1 fordi den ikke er udstyret med airbag.

Men selv som N1 må en 110" forblive en drøm, hvis der også skal privat anvendelse på: det koster 15.000 DKK i misundelsesafgift foruden 12.500 DKK i ejerafgift.

Importøren er ikke meget bevendt i denne sag: han vil ikke ændre totalvægten til under 3.000 kg.....
ganske uforståetligt, for der er en del, der gerne vil have en 110", men 27.500 DKK i årlig afgift fremmer ikke salgstal.



Index
135574: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 17:09:56) (svar på 135572)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.49.201)
Hej,
N1 er personbil hvide plader så det bliver vel ikke 15.000 oveni?
Index
135576: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 17:41:37) (svar på 135574)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Nej Jørgen,

M1 er personbil, N1 er varebil
Index
135575: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 17:25:11) (svar på 135572)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.148)
Aeerrhh bedste HB-kammerat, nu skal man jo være varsom med at rette bager for smed. Som jeg har forstået det, så bliver 110" Levelled Suspension-modellerne, altså de med totalvægt på 2950KG. ikke lavet mere. Og som jeg tidligere har læst fremgår det af spisesedlerne hos Land Roverforhandlerne, som har de med totalvægt på 3000Kg. og derunder også fået lidt ud over "Et bette nøk" opad i afgift. Men det er da rigtigt- går man ind på de autoriserede Land Roverforhandleres hjemmesider- magen til rodebutik og uoverskuelighed skal man lede længe efter. Hertil er det ganske enkelt ikke til at læse skriften i brochurerne. Læg dertil de specificationer man kan læse er forældede. Så ad den led, kan man resonnere de ikke er interesseret i salg. Nyindregistrede Land Rovere kan i fremtiden gå hen at blive lige så sjældne som gyngehestepærer.
Index
135577: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 17:50:32) (svar på 135575)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
I Tyskland sælges 110" med 2.950 kg totalvægt og den 'danske' vægt stammer fra en tidligere afgiftsrunde, hvor der beregnedes stykafgift...

En 2.950 kg bil har en højere registreringsafgift, men en lavere misundelsesafgift, som jeg har forstået opstillingen.

Udligningen kommer dog allerede efter kort tid...

Derfor har andre importører sørget for, at deres tunge store varebiler, der også skal bruges privat, vejer maks. 3 tons..

Men Danmark er unik i alle henseender....
Index
135581: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (11-08-2013 20:42:30) (svar på 135577)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.243.7)
Som Ib Hammer anfører, har Øvrigheden bestemt, det er slut med Defendere på hvide plader i DK. .
Underligt nok går det helt fint i eks. Tyskland med Land Rovere til persontransport. På www.euo.dk/spsv/off/alle/biler kan man læse personbiler, som flyttegods ved hjemkomst efter udlandsophold, ikke er flyttegods, da der skal betales afgift af vidunderet, akkurat som man skal, når man som herboende, henter en bil hjem fra udlandet.
Den nyeste 110" som det tyske offroaderblad "Off-Road" har haft under behandling var på 3050Kg. totalvægt, uden automatisk nivaueregulering, men til gengæld tre-trins (!) progressive bagfjedre. Om det var en særudgave eller "as is" stod der intet om.
Index
135592: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (12-08-2013 08:03:31) (svar på 135575)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Den EU-godkendelse Land Rover står bag angiver totalvægten på en 110" til 3050, hvorfor man i forbindelse med en dansk standardtypegodkendelse IKKE kan ændre på dette. Det der står på EU-godkendelsen står fast.

Men forhandlerne kan i forbindelse med indregistrering af bilen få den nedvejet til 2995 kg og dermed den mere spiselige afgift for privat anvendelse.

Synes det vil være informativt hvis man nøjes med at udtale sig når det man fremfører er i overensstemmelse med fakta, så vi undgår alle disse halve sandheder, direkte usandheder og udokumenterede rygter.

mvh
Ib 0219
Index
135586: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (12-08-2013 00:22:24) (svar på 135572)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Paul

Betvivler påstanden om at årsagen skulle være manglende airbags, det er først fra 2015 det træder i kraft, hvorfor den nuværende Defender får en afløser i slutningen af 2015. Der er ikke noget krav til airbags på nuværende tidspunkt.

mvh
Ib 0219
Index
135587: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (12-08-2013 00:22:32) (svar på 135572)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Paul

Betvivler påstanden om at årsagen skulle være manglende airbags, det er først fra 2015 det træder i kraft, hvorfor den nuværende Defender får en afløser i slutningen af 2015. Der er ikke noget krav til airbags på nuværende tidspunkt.

mvh
Ib 0219
Index
135589: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (12-08-2013 06:47:12) (svar på 135587)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)


Så må jeg har misforstået den kloge mand på LAXI.... for jeg har siden den samtale altid fremsat den påstand i stærk tiltro til mandens faglige kompetence på området...

Index
135600: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (12-08-2013 11:51:39) (svar på 135589)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.171)
Forespurgte for et par år siden en autoriseret Land Rover-forhandler om det ikke var muligt, på baggrund af vanvidsafgiften ved privatanvendelse på +3001kg. at hjemtage letvægtsmodeller, evt. ombygge- nedveje, så man undgik denne afgift. Det afviste man pure som en "option" og jeg fik valget mellem et af to- at købe de 110" man kunne tilbyde eller lade dem stå. Jeg købte, privat, en sen Td5 110" på spejlæg-plader i stedet.
Men kunne være interessant at kende begrundelsen for afvisning af Land Rover Defender som hvidplademulighed. Selv om det kun vil have akademisk interesse, da registreringsafgift vil være af uhyrlig størrelse.
Index
135602: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (12-08-2013 13:58:41) (svar på 135600)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Der er ikke tale om en afvisning, men om at fabrikken har truffet en politisk/økonomisk afgørelse, givet grundet et eller andet EU-krav som Defender som personbil M1 ikke opfylder og som man ikke vil investere udvikling og godkendelse af den nuværende model for at opfylde. At den så opfylder kravene til varebil N1 er jo glimrende, da man i det store udland sagtens kan have en varebil med flere rækker sæder.

Hvad du har oplevet hos en forhandler (hvilken ???) kan jeg ikke svare på, men det skulle undre mig om der ikke er tale om en misforståelse eller en sælger der ikke er særligt bekendt med hvem hos importøren man skal spørge. Der er iøvrigt ikke noget der hedder letvægtsmodeller, selvom man tidligere kunne få en 110" STW med en totalvægt på 2950 kg.

mvh
Ib 0219
Index
158831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse fra N1 til M1 på en Defender 110SW 2012... Vil så gerne have en Defender... (06-03-2018 14:05:08) (svar på 135602)
Jan Vinnergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.107.217.159)
Hej

Gælder denne N1 M1 diskussion uanset årgang vi har en 110 bus for 1985 som jo så kan blive N1 men ikke M1 ???
Hilsen
Jan