Hej forum!
Håber på nogle svar fra nogle hydraulik-kyndige!
Jeg har fået tiltusket mig et hydraulisk spil. Det stammer fra en falck-unimog, og ser ud til at være *meget* solidt bygget! Jeg har fået data på hydraulikmotoren fra Sauer-Danfoss, og motoren er konstrueret til 120bar ved maks. 60 l/m
Nu er så mit projekt at bygge hydraulik på Defenderen, således at spillet kan komme til ære og værdighed igen...
Der er jo god plads til en hydraulik-pumpe der hvor air-condition-pumpen ellers ville sidde. (200Tdi)
Udfra den smule kendskab jeg har til hydraulik har jeg forsøgt at lave et lille "installationsdiagram", for ligesom at kunne overskue processen. Diagrammet skulle være vedlagt dette indlæg. Med den måde jeg har tænkt mig at skrue det sammen på skulle man kunne benytte en alm ventil (evt. en 1/2" kuglehane!) som styreventil.
Hvis der iblant forummets medlemmer skulle være nogle hydraulikkyndige er jeg meget taknemmelig for gode råd. Mit mål med installationen er ikke nødvendigvis et hurtigt spil; men derimod en stabilt og driftsikkert spil.
I hvert fald har jeg specifikt følgende spørgsmål:
a: Jeg formoder at det vil være mest hensigtsmæssigt med en hydraulikpumpe af slyngvinge-typen, da de jo kører hele tiden mens motoren er igang? Tandhjulspumpe er - så vidt jeg har forstået - mere følsom overfor forskellige omdrejningshastigheder?
b: Er en hydraulikpumpe normalt udstyret med indvendig overtryksventil eller skal den påbygges systemet?
c: Hvor indsættes mest hensigtsmæssigt en oliekøler i systemet? Kan oliekøleren tåle tryk eller skal der en trykbegrænsningsventil foran?
d: Har jeg glemt noget vigtigt i mit diagram? Kan det laves så simpelt? (Folk siger jo altid at hydraulik er indviklet og dyrt!)
Med tak for ethvert råd!
Venlig Hilsen,
Kim Horsevad