Hej Søren
Det kan godt være, at nogen kører trial og trophy uden sele, men så vidt jeg er orienteret (og faktisk også selv har oplevet), går den ikke til officielle arrangementer i reg. Nordsjælland. Hvis seleløs kørsel bliver opdaget, er der 0 point i øvelsen. For så vidt angår frikørsel, er det nok sværere at sanktionere, når folk suser rundt i terrænet enkeltvis eller i små grupper, men i teorien er det vel muligt at bortvise de "sele-løse" ved DLRK's egne arrangementer. Personligt mener jeg, at folk bør få 1) en påtale, 2) en advarsel og 3) et farvel og tak for i dag, hvis de gentagne gange skider på klubbens regler. Det må her være op til både klubkammerater og arrangementsledelser at minde de formastelige om bl.a. klubbens trial-regler:
http://www.dlrk.dk/hb/Gaeldendereglerogbestemmelser0410.pdf?wurl=60086&uid=68614578Heraf fremgår i afsnit 9, pkt. 4, at "Føreren kan vælge at udgå på en etape. Der må køres med co-driver, denne må kun deltage på en vogn. Alle skal bruge seler, hvor disse er monteret".
Så meget om moral, men for mig handler det i lige så høj grad om statistik. Da jeg jævnligt køber en lotto-kupon (og stort set aldrig vinder noget) ved jeg, at mit nummer sjældent bliver udtrukket. Jeg har kun en enkelt gang været involveret i en alvorlig trafikulykker. Her blev jeg fundet bevidstløs af venlige forbipasserende med hoved og overkrop banket gennem forruden og benene inde i førerhuset på en væltet Scania 141 på bundesstrasse 213 i Tyskland. Dengang i 1980'erne var der ikke sikkerhedsseler i lastbiler, men i dag kører jeg aldrig i hverken borgergryde, terrænbil eller lastbil uden sele. Det kunne lige passe, at når ens nummer endelig blev udtrukket igen, lå man halv- eller heldød under sit køretøj ...
Ja, livet er så farligt, at man kan dø af det. Da jeg ikke tror på det evige liv, forsøger jeg af bedste evne at passe på det ene, jeg har. For som man siger "One life, live it"
Mvh - og kør forsigtigt, derude
Mikael